.
Czym jest aquaplaning?
Zjawisko aquaplaningu występuje w trakcie deszczowych warunków pogodowych, gdy jedna lub więcej opon traci kontakt z nawierzchnią. Dzieje się tak w momencie, w którym bieżnik ogumienia nie radzi sobie z odprowadzaniem nadmiaru wody. Pod kołem tworzy się wtedy tzw. klin wody i opona zamiast toczyć się po drodze, zaczyna ślizgać się na wodzie. To może w konsekwencji doprowadzić do poślizgu auta.
.
Co wpływa na aquaplaning?
Wpływ na aquaplaning ma wiele czynników. Zjawisko występuje między innymi z powodu ciśnienia wytwarzającego się pod oponą. Im mamy wyższą prędkość, tym ciśnienie rośnie, tak samo, jak szansa na utratę kontroli nad samochodem. Dlatego też, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji, należy dostosować prędkość to panujących warunków na drodze.
Na ciśnienie pod oponą ma także wpływ ciśnienie w samym ogumieniu. Badania wykazują, że wystarczy zaledwie o 0,5 bara mniejsze ciśnienie w oponie, aby ta straciła aż 50% kontaktu z nawierzchnią. – Ciśnienie nie powinno być ani zbyt niskie, ponieważ środek bieżnika ma gorszą przyczepność, ani za wysokie, gdyż boczne sektory nie pracują aż tak efektywnie – zauważa Filip Fischer z Oponeo.pl.
Przeczytaj też: Nie jeździj na luzie i wciśniętym sprzęgle!
Kolejnym czynnikiem wypływającym na zjawisko aquaplaningu jest rzeźba zastosowanego w oponie bieżnika oraz jego stan. Najlepiej na wodzie sprawują się opony o bieżniku kierunkowym, który układa się w charakterystyczny kształt litery V. Dzięki temu ogumienie pcha wodę w jednym kierunku, co znacznie poprawia przyczepność na drodze. Najgorzej pod tym względem spisują się opony symetryczne, które powoli przestają być produkowane przez wiele koncernów.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym czynnikiem jest także głębokość wody. Tutaj także zasada jest prosta – więcej wody na drodze, to więcej wody pod oponami i większa szansa na wystąpienie zjawiska aquaplaningu.
.
Co zrobić gdy wpadnie się w poślizg?
Aquaplaning to niezwykle niebezpieczne zjawisko, ponieważ w praktyce kierowca nie jest nic w stanie zrobić, dopóki auto nie wyjdzie z poślizgu. Wykonywanie ostrych ruchów kierownicą lub nagłe hamowanie może tylko pogorszyć sytuację. Dlatego zaleca się, aby nie skręcać kierownicą, ponieważ w momencie odzyskania przyczepności może dojść do nagłego manewru. Należy także pamiętać o tym, aby pozwolić autu na naturalne wytracenie prędkości. W praktyce okazuje się bowiem, że nie sam aquaplaning bezpośrednio wpływa na wypadek lub kolizję, a nieodpowiednia reakcja kierowcy.
Jednak w pierwszej kolejności warto zapobiegać poślizgom. W tym celu należy zadbać o dobry stan ogumienia opony były w stanie odprowadzać nagromadzoną wodę oraz odpowiednie ciśnienie w kołach. Kluczowe jest także dostosowanie prędkości do panujących warunków. Im będziemy wolniej jechać na deszczu, tym mniejsza szansa na utratę kontroli nad pojazdem.