Jednym ze sposobów ochrony kół przed kradzieżą jest stosowanie unikatowych nakrętek, po jednej na każdym z kół, wymagających do odkręcenia specjalnego adaptera lub klucza. Niestety nawet one nie są jednak dostateczną barierą. Znanych jest wiele przypadków, w których z pojazdów znikały koła mimo zastosowania śrub lub nakrętek zabezpieczających.
Pełny test: Ford Mustang Bullitt 5.0 V8 6MT: gwiazda kina akcji we współczesnym wydaniu - TEST, OPINIA, WIDEO
Inżynierowie Forda opracowali unikatowe nakrętki chroniące koła, korzystając z technologii druku 3D. Wraz z firmą EOS, wiodącym dostawcą zaawansowanych rozwiązań produkcyjnych, Ford zaprojektował nakrętki w kształtach tworzonych na podstawie głosu kierowcy.
Podobnie jak skan tęczówki oka lub odcisk linii papilarnych, głos osoby może służyć jako unikalna identyfikacja biometryczna. Inżynierowie rejestrują przez co najmniej sekundę głos kierowcy, mówiącego np. „Jeżdżę Fordem Mustangiem” i za w specjalistycznym oprogramowaniu dokonują konwersji pojedynczej fali dźwiękowej na fizyczny wzorzec, który można wydrukować. Wzór, przetransponowany w okrąg, jest zastosowany jako kształt drążenia nakrętek blokujących i klucza.
Sprawdziliśmy: Czy Ford Mustang może być autem rodzinnym? Dla chcącego nic trudnego
Z geometryczną dokładnością nakrętka i klucz są tworzone jako jeden element, a następnie drukowane w 3D z zastosowaniem odpornej na działanie kwasów i korozji stali nierdzewnej. Gdy są już gotowe, nakrętka i klucz są rozdzielane oraz poddawane lekkiemu szlifowaniu.
Projekt obejmuje również drugi poziom zabezpieczeń, zapobiegających klonowaniu lub kopiowaniu nakrętki. Nierównomierne odstępy gwintu nakrętki i rozszerzające się w głąb nacięcia wzoru uniemożliwiają złodziejowi zrobienie odcisku wzoru, ponieważ materiał wosku pęka w chwili wyjęcia z nakrętki.
Jeśli do stworzenia wzoru nie użyje się głosu kierowcy, nakrętki mogą powstać w oparciu o charakterystyczny dla pojazdu kształt, np. logo Mustanga, lub inicjały kierowcy. Projekt może również być inspirowany zainteresowaniami kierowcy, np. kształtem słynnego toru wyścigowego.