Egzaminator na początku egzaminu sprawdza naszą wiedzę teoretyczną z podstawowej budowy samochodu. Należy wskazać w pojeździe: poziom oleju (zazwyczaj nie trzeba sprawdzać tego elementu ze względu, że samochody są w ciągłym ruchu i mija się to z celem, ale wiedza teoretyczna jest wymagana), poziom płynu chłodniczego, poziom płynu hamulcowego, poziom płynu do spryskiwaczy (przynajmniej wskazać zbiornik z płynem i wiedzieć, gdzie do się wlewa), a także sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego oraz zewnętrznego oświetlenia pojazdu.
>>> Prawo jazdy: kto nie może zrobić prawa jazdy <<<
Kolejnym etap jest przygotowanie się do jazdy, ustawienie fotela, zagłówka i lusterek. Nawet poruszając się po placu manewrowym pasy bezpieczeństwa muszą być zapięte! Przed rozpoczęciem jazdy egzaminowany musi się upewnić, że włączając się do ruchu nie stwarza zagrożenia w ruchu drogowym oraz, że wszystkie drzwi są zamknięte, a następnie płynnie ruszyć.
Kiedy egzamin może zostać przerwany
Egzaminator ma wachlarz możliwości, aby przerwać egzamin na prawo jazdy. Jeżeli egzaminowany nie potrafi wskazać, gdzie się sprawdza olej, czy płyn chłodzący, może nawet nie wsiąść do samochodu i odejść z "kwitkiem".
Jednym z częstych błędów, jakie popełniają osoby starające się o zdobycie uprawnień jest niesprawdzenie, czy wszystkie drzwi w aucie są zamknięte. Egzaminowani często zapominają też o włączeniu obowiązkowych świateł mijania, lub o używaniu kierunkowskazów. Elementem, który spędza sen z powiek przyszłym kierowcom jest ruszanie pod górkę. Stres w tym momencie nie pomaga, a wystarczy za bardzo puścić sprzęgło i samochód nam zgaśnie, albo za dużo się cofnie na wzniesieniu.
>>> Prawo jazdy: ile kosztuje kurs, ile kosztuje egzamin <<<
Egzaminator może przerwać egzamin w momencie, gdy adept na kierowcę w trakcie wykonywania manewru jazdy po łuk, najedzie na linię ciągłą, albo potrąci jeden z pachołków. Jeżeli uda się zaliczyć wszystkie zadania na placu manewrowym to egzaminowanego czeka wyjazd w ruch miejski.
Czas trwania egzaminu "na mieście" to minimum 40 minut jazdy. W tym czasie jest prowadzony tak zwany "program egzaminacyjny". Egzaminator sprawdza takie umiejętność jak: zawracanie, parkowanie, zmiana pasa ruchu, dostosowanie prędkości jazdy itp. W tej części egzaminu czeka wiele pułapek, na które osoba, która stara się o prawo jazdy musi zwracać uwagę. Należy koniecznie przestrzegać przepisów drogowych, przyglądać się znakom i liniom na jezdni. Ważne jest też przywiązywanie wagi do sygnalizacji świetlnej i wystrzeganie się wjeżdżania na skrzyżowanie, na "żółtym"świetle, lub w osiedlowe skrzyżowania równorzędne. Karygodne jest wymuszenie pierwszeństwa, czy przekroczenie dozwolonej prędkości.