Ten Volkswagen Golf IV, z oszczędnym wysokoprężnym silnikiem 1.9 TDI, zasługuje na miano prawdziwego rarytasu. Wystawiony na sprzedaż w internecie 5-drzwiowy hatchback został sprowadzony w perfekcyjnym stanie technicznym z Niemiec, a jego przebieg to zaledwie 1 km! Do tego rok produkcji 2002, atrakcyjny wygląd zewnętrzny i cena zaledwie 12 900 zł.
Golf na sprzedaż: http://otomoto.pl/volkswagen-golf-super-okazja-C31466933.html
Dlaczego ten samochód ma tylko 1 km na liczniku? Bo chcieliśmy przyciągnąć Twoją uwagę tą "super okazją". Wraz z serwisem otoMoto.pl przypominamy, że super okazje to rzadkość! Niski przebieg wcale nie jest gwarancją świetnego stanu technicznego pojazdu.
Kierowcy przy wyborze używanego samochodu, często zadają sobie pytanie co jest ważniejsze - wiek, czy przebieg? Niestety nie ma na to jasnej odpowiedzi, ponieważ nawet stosunkowo młode auto z niewielkim przebiegiem może nosić mocne ślady zużycia i być w rzeczywistości złomem.
Tak samo przekroczenie dla wielu "magicznej" bariery 150 000 km nie oznacza, że samochód jest w kiepskim stanie. Jak to się mówi "jak dbasz, tak masz", dlatego nawet auta z nakręconym sporym kilometrażem, będące we właściwych rękach (często motoryzacyjnych pasjonatów) - niejednokrotnie są warte o wiele więcej niż młode zapuszczone roczniki.
Sprawdź stan auta, a nie stan licznika
Co się liczy podczas zakupu używanego samochodu? Sprawdzenie stanu faktycznego kondycji pojazdu, a nie stanu jego licznika. Wszelkie "super okazje" ze znikomym przebiegiem trzeba dokładnie przebadać. Oględziny auta i jazda próbna to podstawa przed decyzją zakupu.
Obowiązkowa lista kontrolna przy wyborze i kupnie używanego auta
KAROSERIA I WNĘTRZE
- Obejrzyj uważnie karoserię, poszukaj śladów korozji i sprawdź stan uszczelek. Popękane uszczelki mogą przeciekać i wskazują, że auto nie było garażowane. - Zwróć szczególną uwagę na okolice wlewu paliwa, progi i spód drzwi. Te miejsca są szczególnie podatne na korozję. - Przyjrzyj się wszelkim wgnieceniom i załamaniom karoserii. W tych miejscach powłoka lakiernicza może być uszkodzona i karoseria jest bardziej podatna na korozję. - Sprawdź podłogę pod dywanikami wewnątrz auta pod kątem dziur i oznak korozji. - Zwróć uwagę na zapach wewnątrz auta, woń stęchlizny może świadczyć o zalaniu auta. - Unikaj samochodów zbyt intensywnie pachnących. Przesadne używanie odświeżaczy powietrza może świadczyć o próbie ukrycia nieprzyjemnych zapachów. - Sprawdź szyby pod kątem rys i pęknięć oraz daty produkcji i producenta. Szyby z różnymi datami i od różnych producentów mogą wskazywać na powypadkową przeszłość pojazdu. - Sprawdź stan lakieru, drobne ubytki czy naprawy są czymś naturalnym, jednak rozległe ślady akierowania mogą świadczyć o wcześniejszych uszkodzeniach. Skorzystaj z miernika grubości lakieru. - Przyjrzyj się symetrii auta i dopasowaniu elementów karoserii. Niesymetryczne szczeliny pomiędzy elementami świadczą o nieudolnej naprawie lub dużych uszkodzeniach auta.
|
SILNIK
- Poszukaj wycieków oleju w okolicy uszczelek i korka wlewu oleju. Widoczne wycieki wskazują na znaczne zużycie pojazdu i konieczność jego rychłej naprawy. - Sprawdź stan oleju na wskaźniku, olej powinien być przejrzysty i bez śladów ciał obcych, np. opiłków metalu. - Unikaj aut, w których silnik był myty przed sprzedażą, w ten sposób nieuczciwi sprzedawcy maskują zły stan techniczny silnika. - Obejrzyj uważnie mocowanie chłodnicy i innych elementów mocujących w komorze silnika. Jeśli są nowe, może to wskazywać na udział auta w kolizji czołowej.
|
OPONY
- Zwróć uwagę na głębokość bieżnika. Jeśli ma mniej niż 1,6 mm, opony są do wymiany, a to oznacza dodatkowy koszt, który musisz doliczyć do ceny zakupu pojazdu. - Sprawdź czy bieżnik jest zużyty równomiernie. Niesymetrycznie starty bieżnik świadczy o złym ciśnieniu w ogumieniu lub o problemach z geometrią zawieszenia.
|
URUCHOMIENIE SILNIKA
- Przed uruchomieniem silnika sprawdź czy jest on zimny. "Grzanie" silnika przez sprzedającego przed oględzinami, może wskazywać na problem z zapłonem lub słaby akumulator. - Uruchom silnik i po chwili sprawdź czy zgasły wszystkie kontrolki. W sprawnym samochodzie powinny one gasnąć po kilku sekundach od uruchomienia silnika. - Silnik na biegu jałowym, czyli tzw. luzie, powinien pracować równomiernie i na niskich obrotach. - Zobacz jaki kolor ma dym z rury wydechowej. Spaliny sprawnego silnika są przezroczyste i niemal bezbarwne. - Dodatkowo dopuszczalna jest jedynie niewielka ilość pary wodnej. Spaliny w kolorze niebieskim, białym czy czarnym mogą świadczyć o złym stanie technicznym pojazdu i dużym zużyciu elementów silnika.
|
JAZDA PRÓBNA
- Wrzuć pierwszy bieg, auto powinno ruszyć płynnie, bez szarpania sprzęgła i zgrzytów skrzyni biegów. - Sprawdź wszystkie biegi i zachowanie auta przy różnych prędkościach. Biegi powinny wchodzić płynnie i bez wysiłku. - Nasłuchuj stuków z podwozia i obserwuj kołysanie pojazdu na nierównościach. Nadmierne stuki i "bujanie" świadczą o zużytych amortyzatorach i problemach z zawieszeniem. - Sprawdź czy auto trzyma kierunek jazdy po puszczeniu kierownicy (uważaj przy tym teście, wykonaj go na prostym odcinku drogi i przy niedużej prędkości). - Sprawdź działanie hamulców w sytuacji hamowania awaryjnego oraz działanie hamulca ręcznego. Podczas hamowania awaryjnego samochód powinien zachować kierunek jazdy. - Na koniec sprawdź działanie wycieraczek, klaksonu, świateł, migaczy i klimatyzacji. Sprawdź także, czy pojazd jest wyposażony w trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę.
|
DOKUMENTY
- Kupując pojazd od osoby prywatnej sprawdź czy dane sprzedającego są zgodne z danymi właściciela widocznymi w dowodzie rejestracyjnym. Nie wahaj się poprosić sprzedającego o okazanie dowodu osobistego. - Sprawdź numer VIN pojazdu. Składa się on 17 znaków i powinien być taki sam w bagażniku/nadkolu i na tabliczce znamionowej. Różne numery VIN wskazują, że pojazd był składany z kilku pojazdów. - Jeśli pojazd ma instalację gazową, obejrzyj dokumentację instalacji, a zwłaszcza homologację butli gazowej. - Informacja o zasilaniu gazem musi być wpisana w dowodzie rejestracyjnym. - Sprawdź kartę pojazdu i dowód rejestracyjny. Dane w dowodzie rejestracyjnym muszą być zgodne z oznaczeniami na pojeździe. - Obejrzyj książkę serwisową i zapoznaj się z dokonanymi naprawami. Porównaj przebieg wpisany do książki z przebiegiem widocznym na liczniku. - Pamiętaj, że sprzedający powinien Ci przekazać komplet kluczyków. W nowszych pojazdach są to zazwyczaj dwa komplety kluczyków |