W dniu 20 maja 2021 r. zaczęła obowiązywać nowelizacja kodeksu drogowego, która ma na celu sprecyzowanie zasad korzystania m.in. z urządzeń elektrycznych służących do transportu człowieka i ustalenie wszystkich aspektów związanych z bezpiecznym poruszaniem się nimi. Od 20 maja osoba poruszająca się hulajnogą nie jest już traktowana jako pieszy. W życie weszły przepisy zawierające takie definicje jak „urządzenie wspomagające ruch” (sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczony do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni), „hulajnoga elektryczna” (pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów) i „urządzenie transportu osobistego” (sprzęt służący do przemieszczania się, bez siedzenia i pedałów, zasilany energią elektryczną, ale nie będący hulajnogą elektryczną).
Urządzenie transportu osobistego to elektryczna deskorolka czy jeździk. Podobnie jak w przypadku elektrycznych hulajnóg, kierować takimi pojazdami mogą osoby, które ukończyły 18 lat, a nastolatkowie muszą posiadać kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Kierujący takimi pojazdami również nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h, a jeździć nimi muszą po ścieżkach rowerowych. Gdy takich nie ma, mogą skorzystać z chodnika, lecz zostali zobowiązani do poruszania się z prędkością zbliżoną do pieszych oraz ustępować im pierwszeństwa.
Tradycyjna hulajnoga, deskorolka, wrotki czy rolki to urządzenie wspomagające ruch. W tym przypadku nie ma ograniczeń co do wieku czy obowiązkowych uprawnień osób z nich korzystających. Poruszający się nimi mogą jechać ścieżką rowerową bądź chodnikiem. W tym drugim przypadku osoba jadąca np. tradycyjną hulajnogą ma oczywiście obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu oraz poruszać się z podobną do niego prędkością.
Bez względu na rodzaj pojazdu, bądź urządzenia jakim jedziemy zabronione zostało poruszanie się nim pod wpływem alkoholu czy narkotyków. Także zakazane jest m.in. ciągnięcie bądź holowanie innego pojazdu, przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.
Z punktu widzenia kierującego elektryczną hulajnogą, jednym z bardziej istotnych przepisów jest obowiązek jazdy takim pojazdem po drodze dla rowerów, kiedy tylko jest taka możliwość. Należy zaznaczyć, iż osoba jadąca na takim jednośladzie będzie mogła maksymalnie rozpędzić się do 20 km/h. W przypadku, gdy ścieżki rowerowej nie ma, konieczne będzie skorzystanie z jezdni z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. W przypadku, gdy limit ten będzie wyższy, kierujący będzie musiał poruszać się chodnikiem z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego i co istotne ustępować mu pierwszeństwa.
Miejscem do parkowania hulajnóg elektrycznych mają być wyznaczone obszary, a w przypadku ich braku, dozwolone będzie stawianie hulajnóg wzdłuż krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, równolegle do niej. Należy zachować co najmniej 1,5 metra szerokości chodnika dla pieszych. Zakaz postoju lub zakaz zatrzymywania się na drodze wyklucza parkowanie hulajnogi na chodniku.