Na terenie całej Unii Europejskiej etykiety na oponach ulegają modernizacji. Nowe oznaczenia są wymagane na ogumieniu wyprodukowanym po 1 maja 2021 roku i zaczną stopniowo pojawiać się na oponach dostępnych w sprzedaży. Sprzedawane w krajach Unii Europejskiej opony całoroczne, letnie oraz zimowe (bez kolców) otrzymały pierwsze etykiety w 2012 roku. Wymóg etykietowania dotyczył tylko opon do samochodów osobowych, SUV-ów i vanów, a wymagane informacje obejmowały opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Nowe etykiety muszą zawierać informacje o przyczepności na śniegu i lodzie oraz kod QR. Stare etykiety nie informowały o pełnej charakterystyce opon zimowych. Wymagania te nie dotyczą opon zimowych z kolcami.
W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie: rozwijanie jednej zazwyczaj zmniejsza drugą. Opony zaprojektowane dla Europy Środkowej podkreślają właściwości wymagane na gołych drogach, a symbol przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście działa i pozostaje bezpieczna w trudnych warunkach zimowych w krajach nordyckich. Z kolei symbol przyczepności na śniegu wskazuje, że opona spełnia oficjalne wymogi UE dotyczące przyczepności na śniegu, co jest szczególnie ważne w Niemczech, Włoszech i krajach skandynawskich. Nie zalecamy używania opon zaprojektowanych dla Europy Środkowej w warunkach, do których nie są przeznaczone
– mówi Matti Morri, Technical Customer Service Manager z Nokian Tyres. Ekspert dodaje, że nowe etykiety są bardzo pomocne m.in. dla konsumentów zamawiających produkty przez internet. W sklepach z oponami dostępna jest fachowa pomoc, ale w sieci o takie wsparcie o wiele trudniej.
Kod QR to nowy element na etykiecie opon, który prowadzi użytkownika do bazy danych gromadzącej informacje o całym ogumieniu dostępnym na rynku europejskim. Informacje o produkcie są ustandaryzowane, co pozwala na łatwe porównywanie opon.
O tym informują kierowców nowe etykiety opon
- Opór toczenia wpływa na zużycia paliwa i emisję dwutlenku węgla. Opony zimowe w najlepszej kategorii mogą zaoszczędzić 0,6 litra paliwa na 100 km - w porównaniu do najniższej kategorii
- Przyczepność na mokrej nawierzchni wskazuje drogę hamowania. Na mokrym asfalcie najlepsze opony potrzebują prawie 20 metrów mniej niż opony z najsłabszej kategorii, aby zatrzymać pojazd jadący z prędkością 80 km/h
- Wartość zewnętrznego hałasu toczenia wskazuje poziom hałasu na zewnątrz pojazdu. Korzystanie z cichszych opon zmniejszy poziom emitowanego hałasu
- Symbol przyczepności na śniegu oznacza, że opona spełnia oficjalne wymagania i niezawodnie sprawdza się na śniegu
- Symbol przyczepności na lodzie oznacza, że opona przeszła test przyczepności na lodzie i jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych w krajach nordyckich (stosowany tylko w przypadku ogumienia do samochodów osobowych)