Przede wszystkim za samochód zapłać dopiero wtedy, gdy otrzymasz umowę kupna-sprzedaży. Płać najlepiej przelewem, jest bezpieczniej, bo nie nosisz przy sobie dużej gotówki i masz dowód, że pieniądze zostały zapłacone. Pamiętaj, że jeśli samochód ma ukryte wady, możesz, zgodnie z Prawem Konsumenckim odstąpić od umowy w ciągu 14 dni.
Gdy samochód już kupiliśmy, mamy w garści umowę kupna-sprzedaży oraz dowód rejestracyjny pojazdu, a także kartę pojazdu, o ile taka została wydana. Teraz czekają nas trzy kroki do wykonania.
1. Idziemy do urzędu skarbowego
W ciągu 14 dni od zawarcia umowy kupna-sprzedaży musimy fiskusowi uiścić podatek w wysokości 2 proc. od wartości samochodu. Pamiętajmy, jeśli daliśmy się namówić sprzedawcy i zaniżyliśmy sumę na umowie, to niczego nie zyskujemy. Urząd i tak wyceni pojazd według swojego katalogu i wymierzy nam wysokość podatku. Za to jeśli będziemy chcieli odstąpić od umowy, sprzedający zwróci nam tylko taką sumę, jaką wpisaliśmy do dokumentów. Czyli stracimy.
>>> 8 błędów przy kupowaniu używanego samochodu <<<
2. Kierujemy się do wydziału komunikacji w urzędzie miasta, gminy czy dzielnicy
Musimy mieć komplet dokumentów:
*wniosek o rejestrację (formularz dostaniemy na miejscu),
*dowód rejestracyjny otrzymany od poprzedniego właściciela oraz ewentualnie kartę pojazdu,
*tablice rejestracyjne,
*umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT potwierdzającą transakcję,
*nasz dowód tożsamości, a osoby prowadzące działalność gospodarczą także zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej oraz odpis z KRS i zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
*ubezpieczenie OC (nasze lub ważne poprzedniego właściciela),
*dowód opłaty komunikacyjnej za zarejestrowanie samochodu: samochód - 180,50 zł, motocykl - 121,50 zł, motorower - 111,50 zł, pojazd zarejestrowany w tym samym wydziale komunikacji (brak konieczności zmiany tablic) - 81 zł.
>>> Chcesz wiedzieć, co kupujesz - sprawdź VIN samochodu <<<
W wydziale komunikacji otrzymamy czasową rejestrację i komplet tablic próbnych dla naszego samochodu. Przykręcamy je i będziemy mogli poruszać się dzięki nim po drogach przez 30 dni. Termin jest nieprzekraczalny, ale w tym czasie wydział komunikacji przygotuje dla nas docelowe tablice i dowód rejestracyjny, którymi zastąpimy tymczasowe. Tablice próbne trzeba będzie w urzędzie zwrócić.
Czas oczekiwania na wydanie dowodu rejestracyjnego przez wydział komunikacji możemy sobie skrócić, wchodząc na jego stronę internetową. Statusy wyświetlają się w następującej kolejności:
1. "Przyjęto wniosek - trwa postępowanie administracyjne" - oznacza to, że należy czekać, ponieważ trwają czynności wyjaśniające i sprawdzające dane wnioskodawcy bądź dokument jest w trakcie produkcji.
2. "Przyjęto dokument w urzędzie; dokument do odbioru" - możemy udać się do urzędu po odbiór dokumentu;
3. "Niepoprawne dane, brak spraw w toku lub dokument wydany" - status wyświetla się gdy:- na stronie wprowadzono błędne dane (np. popełniono błąd w trakcie wpisywania numeru PESEL lub numeru rejestracyjnego),
- wniosek nie został jeszcze wprowadzony do systemu Kierowca/Pojazd (w celu uzyskania wyjaśnień trzeba skontaktować się z urzędem)
- dokument został już wydany w systemie komputerowym Pojazd/Kierowca.
Statusy wyświetlają się jeszcze przez 40 dni od czasu odebrania dokumentu z urzędzie.
3. Kupujemy ubezpieczenie pojazdu od odpowiedzialności cywilnej, czyli OC
Jeśli poprzedni właściciel ubezpieczył samochód i tamto ubezpieczenie jest jeszcze jakiś czas ważne, możemy przejąć tamto ubezpieczenie lub wykupić nowe. Bywa tak, że to poprzednie jest bardzo kosztowne i zawarcie nowej umowy wychodzi taniej.
Jeśli to konieczne, zrób przegląd auta. Zanim zaczniesz jeździć sprawdź, czy w pojeździe jest niezbędne wyposażenie: apteczka, gaśnica, koło zapasowe, trójkąt, kamizelka odblaskowa.
>>> Jak czytać ogłoszenia o sprzedaży samochodu? <<<
Jak zarejestrować auto sprowadzane zza granicy
Radzi Paulina Kubiak, ekspert serwisu ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl
Gdy kupujemy samochód sprowadzany zza granicy, wtedy sprawa się nieco komplikuje. Zestaw dokumentów, o którym wspominaliśmy przy okazji zarejestrowania pojazdu, trzeba uzupełnić dodatkowymi. Są to:
- dokument potwierdzający opłacenie akcyzy lub zwolnienie z tego obowiązku,
- zaświadczenie z urzędu skarbowego o opłaceniu podatku VAT lub o zwolnieniu z niego,
- zaświadczenie o przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym badań technicznych,
- dowód uiszczenia opłaty recyklingowej,
- tłumaczenie przysięgłe wszystkich obcojęzycznych dokumentów na język polski.
Tu opłaty za zarejestrowanie auta są nieco wyższe: samochód - 256 zł, motocykl - 197 zł, motorower - 111,50 zł.
Postępowanie w obu przypadkach ułatwi nam poradnik "Kupuj z głową" dostępny na stronie internetowej serwisu ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl