W ubiegłym 2013 roku w Polsce pojawił się pomysł obowiązkowej wymiany opon na zimowe. Kierowcy mieliby stosować tego typu ogumienie w okresie od 1 listopada do 31 marca. Pomysł ten jednak w końcu upadł i to wciąż to od kierowców zależy, czy chcą wymieniać opony na zimowe, czy też wolą jeździć na ogumieniu letnim.
Sprawdź: Najlepsze opony zimowe w sezonie 2013/2014 - te zimówki odniosły sukcesy w profesjonalnych testach
Pomimo braku obowiązku wymiany opon na zimowe, zaleca się, aby dokonać tego już w momencie, w którym temperatura w trakcie dnia spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie przystosowane do śniegu i niższych temperatur zapewnia dużo lepszą przyczepność w trudnych warunkach pogodowych. – Odpowiedni skład mieszanki sprawi, że opona nie stwardnieje przy niższych temperaturach, a konstrukcja bieżnika zapewni odpowiednią trakcję – mówi Filip Fischer z Oponeo.pl.
W tych krajach Unii Europejskiej trzeba mieć zimówki
W Europie zdecydowana większość państw uregulowała przepisy związane z wymianą opon na zimowe. U naszych zachodnich sąsiadów odpowiedni przepis wprowadzono 4 grudnia 2010 roku. Taki obowiązek istnieje w: Niemczech, Austrii, Norwegii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Litwy, Łotwy, Estonii, Rumunii, czy też Turcji, gdzie zima nie należy do najostrzejszych.
Kierowcy nie muszą wymieniać opon na zimowe w: Holandii, Belgii, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, Bułgarii, Macedonii, Albanii i Grecji.
Osobne przepisy obowiązują we Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Włoszech i Czarnogórze, gdzie normalnie nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale są określone konkretne warunki, w których kierowcy muszą to robić, np. w Alpach Francuskich lub gdy wymagają tego znaki drogowe.
Przeczytaj też: Jakie akcesoria zimowe warto wozić w samochodzie
Przykładowo w Niemczech obowiązek wymiany opon spotkał się z dużym poparciem społeczeństwa – aż 93 proc. ankietowanych było za nowymi przepisami, a prawie połowa, bo 49 proc. opowiedziało się za tym, aby okres zimowy wydłużyć także na październik oraz kwiecień. O zmianę przepisów w Niemczech apelował między innymi ceniony instytut ADAC, który zajmuje się testowaniem opon. W licznych testach udowodniono, że opona zimowa sprawuje się znacznie lepiej na śniegu lub nawet przy niższej temperaturze, co z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo na drodze.