Choć nie wszyscy o tym wiedzą, katalog pojazdów uprzywilejowanych obejmuje nie tylko karetki, wozy strażackie oraz samochody policji. Ustawa prawo o ruchu drogowym przewiduje, że pojazdem uprzywilejowanym może być na przykład (na mocy stosownego zezwolenia) samochód Straży Granicznej, ABW, CBA, a nawet Służby Parku Narodowego.
Sygnały, sygnały, sygnały
Kierowca powinien umieć przede wszystkim rozpoznawać pojazd uprzywilejowany. – W świetle polskiego prawa pojazd uprzywilejowany powinien wysyłać niebieskie sygnały świetlne i sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Dodatkowo pojazd taki musi mieć włączone światła mijania bądź drogowe – wylicza Florkowska.
Przeczytaj też: Przepuść pojazd uprziwilejowany na sygnale, ustąp też autu nauki jazdy
Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może (przy zachowaniu szczególnej ostrożności) nie stosować się do przepisów ruchu pojazdów oraz do znaków drogowych. Warto zaznaczyć, że takie postępowanie dopuszcza się tylko w ściśle określonych przypadkach, czyli np. wtedy, kiedy trwa akcja ratownicza albo istnieje konieczność zapewnienia porządku publicznego. Mimo wszystko kierujący pojazdem uprzywilejowanym musi stosować się do poleceń osoby kierującej ruchem.
Pomyśl i zatrzymaj się
Jak powinien zachować się kierowca, który spotyka na drodze pojazdy uprzywilejowane - np. pędząca na sygnale karetkę? Przede wszystkim powinien zachować spokój i dołożyć starań, aby ułatwić takiemu samochodowi przejazd. W szczególności chodzi tu o usunięcie się z drogi, a w razie konieczności też zatrzymanie się.
Umożliwienie przejazdu może okazać się trudne zwłaszcza w centrum miasta w godzinach szczytu. W praktyce kierowcy najczęściej zjeżdżają na pobocza tworząc dla np. karetki "dodatkowy pas", który umożliwia jej sprawny przejazd. Należy tu zaznaczyć, że wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego w obszarze zabudowywanym grozi 300 złotowym mandatem oraz 3 punktami karnymi.