Choć pierwsze urządzenia typu hulajnoga pojawiły się ponad 200 lat temu, dziś dalej chętnie z nich korzystamy. Obecne znacząco różnią się od tych sprzed dwóch wieków, jak również korzystanie z nich wymaga większych umiejętności i ostrożności. W dniu 20 maja 2021 roku e-hulajnogi oraz inne podobne elektryczne sprzęty służące do przemieszczania się, zostaną objęte regulacjami.
Hulajnogi to urządzenia pozwalające sprawniej poruszać się po zatłoczonym mieście. Wyposażone w silnik elektryczny osiągają prędkość do około 30 km/h. Mimo to, że zakup takiego urządzenia to nie mały wydatek, nie brakuje osób poruszających się nimi. Wszystko za sprawą tego, że w dużych aglomeracjach funkcjonuje wiele wypożyczalni, umożliwiających korzystanie z nich na minuty. Biorąc pod uwagę korzyści z przemieszczania się na takich urządzeniach, trzeba pamiętać o bezpieczeństwie.
Od dnia 20 maja osoba poruszająca się hulajnogą nie będzie już traktowana jako pieszy. W życie wejdą przepisy zawierające takie definicje jak „urządzenie wspomagające ruch” (sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczony do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzany siłą mięśni), „hulajnoga elektryczna” (pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów) i „urządzenie transportu osobistego” (sprzęt służący do przemieszczania się, bez siedzenia i pedałów, zasilany energią elektryczną, ale nie będący hulajnogą elektryczną). Nowelizacja kodeksu drogowego, ma na celu sprecyzowanie zasad korzystania z tych urządzeń i ustalenie wszystkich aspektów związanych z bezpiecznym poruszaniem się e-hulajnogami.
Przy korzystaniu z urządzenia wspomagającego ruch należy korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów. Na tej ostatniej obowiązuje ruch prawostronny. Korzystając zaś z drogi dla pieszych lub chodnika, należy zachowywać prędkość zbliżoną do prędkości pieszego, a także ustępować pieszym pierwszeństwa i nie utrudniać im ruchu.
Korzystając z elektrycznej hulajnogi czy urządzenia transportu osobistego należy poruszać się po drogach dla rowerów lub pasach ruchu dla rowerów. Użytkownik ma obowiązek ustępować pieszym pierwszeństwa i nie utrudniać im ruchu. W przypadku braku takiej infrastruktury, e-hulajnoga czy inny jeździk elektryczny może poruszać się po jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością nie większą niż 30 km/h. Z chodnika lub drogi dla pieszych dozwolone jest korzystanie w drodze wyjątku: gdy chodnik znajduje się wzdłuż jezdni, po której pojazdy mogą poruszać się z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma tam drogi lub pasa ruchu dla rowerów (poruszanie się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego).
Nowe przepisy zabraniają dzieciom do 10 roku życia kierowania e-hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Dzieci takie będą mogły korzystać z wymienionych pojazdów wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Osobami uprawnionymi do poruszania się takim pojazdem będą tylko posiadacze kart rowerowych lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Przepisy jasno zabraniają korzystania z e-hulajnóg w stanie nietrzeźwości, holowani nią innego pojazdu oraz przewożenia innych osób, zwierząt oraz ładunków. Dopuszczalna, maksymalna prędkość dla e-hulajnóg ma wynosić 20 km/h.