Motocykle, których pojemność silników nie przekracza 125 ccm, 11 kW mocy i stosunek mocy do wagi nie przekracza 0,1 kW/kg, mogą być prowadzone przez kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat. Jazda takimi pojazdami jest dużo trudniejsza od techniki poruszania się najprostszymi skuterami czy motorowerami. W kilku punktach podpowiadamy na co zwrócić uwagę podczas pierwszych jazd wymarzonym motocyklem. Przygodę na takich pojazdach najlepiej zacząć od treningów na placu.
Przeczytaj: Zakup motocykla 125 ccm: na co zwrócić uwagę kupując 125-tkę
.
Obsługa skutera
Jeżdżąc skuterem do 125 ccm warto pamiętać, że obsługa niektórych elementów jest inna niż w motocyklu, a tym bardziej różni się od obsługi roweru! Chociażby klamki hamulców: prawa obsługuje przedni hamulec, lewa tylny. Podczas jazdy trzeba też pamiętać o kierunkowskazach, bowiem często można spotkać jadący jednoślad z włączonym "kierunkiem" – zwłaszcza, że nie ma możliwości usłyszenia pracy przerywnika, jak w samochodzie osobowym.
Hamowanie skuterem
Instruktorzy podczas szkoleń sugerują, że w czasie jazdy miejskiej dwa palce powinno zawsze się trzymać na klamce hamulca. Skróci to czas reakcji, a przede wszystkim pomoże wyczuć hamulce. W kwestii tych ostatnich warto zatrzymać kilka razy skuter korzystając najpierw tylko z tylnego hamulca, potem przedniego, a potem obu. Należy pamiętać, że zablokowanie przedniego koła grozi wywrotką – w przypadku zblokowania tylnego koła oswoimy się z poślizgiem.
Sprawdź: Kto może jeździć na skuterze: jakie są wymogi, ile trzeba mieć lat
.
Slalom i omijanie przeszkód
Trening jazdy między pachołkami i zmiany kierunku jazdy pomoże w lepszym wyczuciu jednośladu czy zachowaniu równowagi. Nauka obejmie również obsługiwanie manetki gazu czy pozwoli lepiej nauczyć się omijać korki poprzez jazdę między pachołkami rozstawionymi w alejkę o szerokości 1 m. Odpowiednie dawkowanie gazu okaże się pomocnym przy pokonywaniu zakrętów – przed wjechaniem w zakręt należy odjąć go, aby lepiej dociążyć przednie koło. Należy pamiętać, że ostre hamowanie w zakręcie może skończyć się "położeniem" skutera.
Parkowanie
Współczesne skutery są wyposażone w dwie stopki. Boczna zapewnia łatwiejsze użycie, ale jest mniej stabilna. Stopka centralna jest stabilna, ale do postawienia skutera na niej wymagana jest wprawa i siła. Należy pamiętać przede wszystkim o tym, że stawiając jednoślad na stopce centralnej należy trzymać go pionowo.
Zobacz też: Co grozi za jazdę motocyklem 125 ccm bez uprawnień
.
Pokonywanie krawężników i infrastruktury drogowej
Potrenować również trzeba wjeżdżanie pod delikatne przeszkody. Zbyt szybki wjazd skuterem z ukosa na krawężnik grozi wywrotką! W czasie jazdy na mokrej nawierzchni pasy robią się szalenie śliskie przez co mocno wzrasta zagrożenie uślizgu przedniego koła. Warto też potrenować jazdę na asfalcie lekko pokrytym piaskiem czy innym zanieczyszczeniem, bo w takich sytuacjach również łatwo o poślizg.
Kiedy zapyta się instruktora o to co należy robić zaraz po zakupie motocykla czy skutera, to przede wszystkim, trenować, trenować, trenować. Zwłaszcza, że motocykle w konfrontacji z samochodami są zazwyczaj na straconej pozycji i kolizja z nimi grozi ogromnymi konsekwencjami.