1. Zapinamy pasy. Dotyczy to zarówno kierowców, jak i pasażerów. Zapięte pasy poprawiają bezpieczeństwo i wpływają na zmniejszenie negatywnych skutków zderzenia. Często ratują zdrowie i życie.*
Fakt: Zapinanie pasów bezpieczeństwa o 45% zmniejsza ryzyko powstania śmiertelnych obrażeń przez osoby siedzące z przodu, a o 50% - przez osoby siedzące z tyłu.
2. Mamy oczy dookoła głowy. Korzystajmy aktywnie z lusterek, także wewnętrznego. Poszerzamy sobie znacznie pole widzenia i jesteśmy w stanie szybciej wyłapać nieprzewidziane zdarzenie na drodze. Naszych obserwacji nie ograniczajmy tylko do drogi przed sobą. Obserwujmy także to, co się dzieje na innych pasach ruchu, chodnikach czy poboczach.
Fakt: Stała obserwacja, przewidywanie i liczenie się z innymi użytkownikami drogi znacznie poprawia nasz czas reakcji na zaskakującą sytuację na drodze.
>>> Bezpiecznie przewoź dzieci do szkoły <<<
3. Prędkość zgodna z przepisami. Najczęściej w terenie zabudowanym możemy poruszać się do 50 km/h, czasem do 30 km/h. Ma to swój sens. Najczęstszymi ofiarami wypadków w mieście są piesi i ograniczenia prędkości są obliczone na ochronę ich zdrowia i życia. Prawdopodobieństwo poważnych obrażeń pieszych przy zderzeniu z samochodem jadącym 50 km/h wynosi aż 90%.
Fakt: - Ograniczenia prędkości nie są po to, by utrudniać życie kierowcom. Służą poprawie bezpieczeństwa. Jadąc zgodnie z limitami mamy większą szansę wyhamować przed niespodziewaną przeszkodą. Pamiętajmy, że zgodnie z badaniami spadek średniej prędkości o 5% powoduje zmniejszenie się ogólnej liczby wypadków o 10%, a wypadków śmiertelnych o 20% - podkreśla Tomasz Suski, Wicedyrektor Departamentu Likwidacji Szkód w Liberty Direct.
4. Sygnalizowanie manewrów. Kierunkowskazy nie służą dekoracji, ale mają informować o tym, co zamierzamy za chwilę zrobić. Czytelność zamiarów kierowcy wpływa na bezpieczeństwo. Co istotne, przed wykonaniem manewru, a nie w trakcie czy po nim. Nie powinniśmy się też nadmiernie z nimi spieszyć, by nie wprowadzić innych kierowców w błąd.
Fakt: Uczestnik ruchu drogowego, aby coś dostrzec na drodze średnio potrzebuje 2-3 sekund. Cykl pracy kierunkowskazu to 0,5 do 1 sekundy. Dlatego pamiętajmy, żeby swój manewr zacząć po 3-4 cyklach pracy kierunkowskazu.
>>> Co najbardziej rozprasza kierowców podczas jazdy <<<
5. Płynna zmiana pasów. Zmiana pasów czy wyprzedzanie należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych manewrów. Po pierwsze, upewnijmy się, że możemy to zrobić (patrzmy w lusterka). Po drugie, zróbmy to sprawnie.
Fakt: Nieprawidłowa zmiana pasów ruchu, złe omijanie, wyprzedzanie czy skręcanie stanowiło ponad 20% wszystkich zdarzeń w terenie zabudowanym w 2012 roku.**
6. Ostrożnie przy przejściach. Gdy podjeżdżamy do przejść dla pieszych, warto zdjąć nogę z gazu. Lekko zwalniając dajemy sobie szansę na skuteczne zareagowanie, gdy pieszy wejdzie na pasy w ostatniej chwili. Albo gdy nie widzimy pieszego, bo zasłania nam go samochód jadący na bocznym pasie.
Fakt: Z powodu nieprawidłowego przejeżdżania przez przejścia dla pieszych wydarza się rocznie 8-10% wypadków w terenie zabudowanym.
7. Stopniowe przyspieszanie. Szczególnie, gdy ruszamy ze świateł na skrzyżowaniu nie warto ruszać z kopyta. Raz, że jakiś pieszy maruder może być jeszcze na pasach mimo zmiany sygnalizacji. Dwa, narażamy się w ten sposób na zderzenie z samochodem jadącym prostopadle, który mógł wjechać na skrzyżowanie na żółtym.
8. Nie przeceniajmy możliwości. To fundamentalna zasada w ruchu drogowym. Lepiej jeździć z prędkością nieco poniżej własnych umiejętności, niż przeszarżować. Niestety, większość poważnych obrażeń dotyczy dobrych kierowców lub tych, którzy mieli pierwszeństwo.
Fakt: Lepiej dojechać na miejsce 5 minut później, niż nie dojechać wcale.
Najczęstsze przyczyny wypadków w terenie zabudowanym w 2012 roku**
Zdarzenie | Liczba zdarzeń | Procent |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
65219 | 25,4% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 44962 | 17,5% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami |
43361 | 16,9% |
Nieprawidłowe: cofanie | 30874 | 12% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 16702 | 6,5% |
Nieprawidłowe: omijanie | 14999 | 5,9% |
Nieprawidłowe: skręcanie | 11093 | 4,3% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 6302 | 2,5% |
Nieprawidłowe: wymijanie | 4826 | 1,9% |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 4519 | 1,8% |
.
* dane za Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
** Dane pochodzą ze statystyk Biura Prewencji i Ruchu Drogowego KGP