Niewłaściwy dobór akumulatora
Zły akumulator to przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Gdy nie ma się pewności, jaki akumulator wybrać, warto skorzystać z dostępnych wyszukiwarek akumulatorów, które po podaniu informacji o modelu samochodu, wygenerują gotową listę baterii pasujących do danego auta. Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów. W wyjaśnieniu wszelkich pojęć pomagają eksperci Exide Technologies.
Technologia na pierwszym miejscu
- Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jest to tradycyjna konstrukcja, która sprawdza się w starszych autach (bez rozwiązań hybrydowych), których kierowcy jeżdżą na dłuższych trasach. Jej rozwinięcie stanowi technologia ECM, na której mogą polegać zwłaszcza właściciele bogato wyposażonych samochodów, taksówek lub aut z systemem Start-Stop.
- Akumulatory AGM. Dzięki "uwięzieniu" elektrolitu w macie szklanej znacznie podnosi się wydajność akumulatora i jego odporność na pracę cykliczną. Akumulatory te doskonale służą kierowcom aut z napędem hybrydowym lub samochodów intensywnie eksploatowanych (np. pojazdów służb użyteczności publicznej).
Sprawdź: Kable rozruchowe i akumulator: Jak odpalić auto na pożyczkę prądu
- Akumulatory żelowe. Ten typ wyróżnia się zastosowaniem żelu krzemionkowego, który zagęszcza elektrolit. Akumulatory żelowe znajdują zastosowanie tam, gdzie potrzebne jest długotrwałe zasilanie – np. w przyczepach kempingowych, ale nie nadają się do stosowania jako akumulatory rozruchowe.
Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.
Określenie wymiarów i pojemności baterii
Określenie parametrów akumulatora to drugi waży krok. Należy zwrócić uwagę na trzy zmienne.
1) Wymiary akumulatora nie mogą być większe, niż dostępne dla niego miejsce w samochodzie.
2) Pojemność to parametr, który określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Wybór baterii o pojemności dużo większej niż ta zalecana przez producenta, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Z kolei akumulator o pojemności zbyt małej może nie zawsze dysponować energią potrzebą do odpalenia silnika. Pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta.
Przeczytaj: Czy warto kupić akumulator w internecie
3) Prąd rozruchowy określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie, ponieważ zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, w wyniku czego odpalenie silnika wymaga większej ilości energii niż zwykle. Warto pamiętać o tym, że w okresie panujących temperatur poniżej 0 st. C, akumulatory z nadwyżką mocy rozruchowej stają się bardzo często wręcz niezastąpione.