Jak Polacy kupują letnie opony. Gdzie szukamy, z jakiego źródła czerpiemy informacje, kiedy wymieniamy

2014-03-24 16:35

Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej, ale równocześnie świadomość związana z kwestiami bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Komu ufamy przy zakupie ogumienia? Czy marka ma znaczenie?

Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że większość kierowców używała w mijającym sezonie opon zimowych, a dodatkowe 3 proc. deklarowało, że używa w tym okresie opon całorocznych. Dane te pokazują, że sytuacja w Polsce znacznie się poprawiła.

Przeczytaj: Nowe opony wiosną są jak nowe buty

W 2008 roku aż 45 proc. ankietowanych deklarowało, że nie zmienia opon w zależności od pory roku. Obecnie ilość kierowców, którzy przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie opon drastycznie spadła. Już tylko 2 proc. używa wyłącznie opon letnich, a 1 proc. zadeklarował, że jeździ wyłącznie na oponach zimowych

- Nasze badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony letnie jak najdłużej. Ponad połowa ankietowanych zadeklarowała, że jeden komplet służy im ponad cztery sezony. Warto wspomnieć, że w przypadku opon zimowych odsetek ten wynosił 35 proc. Zatem „zimówki” wymieniane są częściej i przy niższych przebiegach, być może dlatego, że w świadomości kierowców zima jest dla ogumienia bardziej wymagającym okresem –wyjaśnia Piotr Ciesielski z serwisu Allegro.pl.

Głównym powodem zakupu nowego kompletu opon letnich jest zużycie poprzedniego zestawu związane ze zbyt małą głębokością bieżnika, uszkodzeniem lub wiekiem produktu. Niezadowolenie z poprzedniego modelu ogumienia, co było powodem wymiany zadeklarowało zaledwie 4 proc. użytkowników.

Preferencje zakupowe Polaków zmieniły się nieznacznie w porównaniu z zeszłym rokiem. Wtedy nowe opony letnie wybierała połowa nabywców, w tym roku odsetek ten zwiększył się do 65 proc.

Dla większości ankietowanych kwestie związane z bezpieczeństwem są ważniejsze niż cena. Polacy na pierwszym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których wybierają opony letnie postawili na "przyczepność". Na drugim miejscu znalazła się "cena", dalej "wyniki w testach". Marka opon zajęła czwarte miejsce, zaraz przed opiniami, które można znaleźć o produkcie w internecie i wśród sprzedawców. Dla kupujących mniejsze znaczenie ma natomiast wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu.

Polacy swoją wiedzę o oponach letnich czerpią przede wszystkim z publikacji branżowych w prasie i internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych wskazało na te źródła informacji. Minimalnie mniejszym zainteresowaniem (50 proc.) cieszą się fora internetowe, których użytkownicy wymieniają się doświadczeniem.

- Ufamy również specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. kupujących bazuje właśnie na ich opinii. Nieco rzadziej korzystamy z wiedzy rodziny i znajomych, cieszą się oni zaufaniem jednej trzeciej badanych – wyjaśnia Piotr Ciesielski - Kupujący natomiast nie są skłonni brać pod uwagę informacji zawartych w reklamie. To źródło informacji zostało wybrane przez zaledwie 5 proc. Polaków.

Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Ponad dwie trzecie ankietowanych preferuje zakupy "online", nieco mniej, bo 36 proc. wybiera niezależne serwisy wulkanizacyjne. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają warsztaty ASO (3 proc.) i sklepy motoryzacyjne (12 proc.). Na końcu listy znalazły się również hipermarkety (3 proc.).