Z policyjnych danych wynika, że W 2011 roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach, w których zginęło 271 kierujących motocyklami oraz 21 ich pasażerów, a 2109 motocyklistów i 330 pasażerów zostało rannych. Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania, bo właśnie tam zdarza się ponad 1/3 wypadków z motocyklami. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami zwykle przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno.
Dostosowanie prędkości najważniejsze
Motocyklista powinien zawsze dostosowywać prędkość do warunków na drodze. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Skrzyżowania powinno się pokonywać wolno, wolno też należy do nich dojeżdżać.
Uwaga na martwe pole
Zawsze trzeba mieć na uwadze, że możemy znajdować się w martwym polu innego kierowcy. Kiedy skręcamy w prawo, starajmy się ustawić na pasie pod kątem ok. 45 stopni, żeby być bardziej widocznym dla kierowców za nami. Takie ustawienie sprawia też, że inni uczestnicy ruchu nie będą próbowali ustawić się bezpośrednio przy motocyklu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Wczesne sygnalizowanie manewrów
Należy również mieć na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu. Nierzadkim błędem jest założenie przez motocyklistę, że inni, prowadzący samochód, go widzą. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie należy sygnalizować więc plan skrętu. Należy pamiętać o bezwzględnym wyłączaniu kierunkowskazów, by nie mylić kierowców aut mylnym sygnałem skrętu, a zamiarem jazdy na wprost.
Kolor ubioru motocyklisty
Ważny jest też odpowiedni ubiór – jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność. Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa – motocyklista powinien zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze należy zakładać kask.