Zawieszenie samochodu to jeden z ważniejszych elementów dbających o bezpieczeństwo. Mnogość elementów jego konstrukcji powoduje, że jest też dość wrażliwy na uszkodzenia.
Jak samemu ocenić stan zawieszenia
Niektóre usterki tego układu można zauważyć gołym okiem, np. weryfikując sposób w jaki zużywają się opony. Jeśli zużycie jest nierównomierne, np. bieżnik po wewnętrznej lub zewnętrznej stronie jest bardziej zużyty, powinno to zaalarmować nas i skłonić do wizyty w warsztacie mechanicznym. Inne awarie układu zawieszenia mogą się objawiać niewłaściwym ustawieniem koła, np. jeśli jest pochylone lub przekręcone w którąś stronę. Niedopuszczalne są też problemy z utrzymaniem toru jazdy.
Zobacz również: Podrabiane felgi aluminiowe: zobacz ile są warte
Przed samodzielną weryfikacją kondycji zawieszenia warto sprawdzić, czy koła są prawidłowo przykręcone do piast, a co bardzo istotne, czy w oponach jest powietrze pod właściwym ciśnieniem.
Wiele sygnałów z zawieszenia trafia do kierowcy w czasie jazdy. Wibracje lub stukanie odczuwalne na kierownicy, jej przekręcenie mimo jazdy na wprost, wszelkie stuki, piski czy inne hałasy nie powinny być bagatelizowane. Także wszelkie szarpanie kierownicą lub zmiana toru jazdy w czasie gwałtownego hamowania mogą być objawami awarii zawieszenia.
Sprawdź także: Jakie płyny dolewa się do samochodu
Bywa, że niedomagania systemu zawieszenia objawiają się pochyleniem auta w przód, tył lub któryś bok. Aby sprawdzić organoleptycznie taką sytuację należy ustawić auto na równym placu, np. w luźniejszym obszarze parkingu przy centrum handlowym, i obejrzeć auto z dystansu, lub też zmierzyć odległość pomiędzy środkiem piasty koła, a krawędzią błotnika. Te odległości mogą się różnić w przypadku kół różnych osi, jednak powinny się zgadzać jeśli chodzi o koła tej samej osi.
Co może się zepsuć w zawieszeniu samochodu
Elementy zawieszenia ukryte w głębi nadkola to wyjątkowo niewdzięczny fragment większości samochodów – ich wady są trudne do wychwycenia podczas rutynowej, wzrokowej kontroli stanu pojazdu. Nawet niewielkie uszkodzenie czy niezauważalne z zewnątrz zużycie, może mieć wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Niepokojące dźwięki dochodzące z okolic kół nie zawsze wiążą się z uszkodzeniem amortyzatorów. Systematycznemu zużyciu ulegają również przeguby kulowe w drążkach kierowniczych czy łożysko w kolumnie MacPhersona. Ponieważ większość z tych elementów jest uszczelniona, oznaki ich zużycia są w pełni widoczne dopiero po demontażu.
Przeczytaj też: Dokręcanie śrub w kołach. Jak robić to prawidłowo
Łożysko kolumny MacPhersona to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia, łączący je z nadwoziem. W przeciwieństwie do łożyska wspierającego na tylnej osi, musi mieć możliwość skręcania, gdyż bierze udział w manewrach skręcania, przenosząc ruch obrotowy całej kolumny.