Kupno używanego samochodu zawsze wiąże się z niepewnością. Jeśli auto nie jest we właściwym stanie technicznym, może narazić nowych właścicieli na wydatki związane z koniecznymi naprawami.
Przeczytaj też: Używane auto z benzyną czy dieslem? ZA i PRZECIW
– Bez względu na miejsce zakupu auta używanego, zawsze warto zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów, które już na pierwszy rzut oka pozwolą ocenić stan auta – przestrzega przed zakupem używanego pojazdu Przemysław Vonau, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
Najlepszym sposobem na znalezienie ukrytych problemów z silnikiem jest uruchomienie auta na zimno. Pierwszą rzeczą jaka się ujawni to stan akumulatora – jeśli jest stary, możemy mieć kłopot z uruchomieniem auta. Przy zimnym rozruchu należy także zwrócić uwagę na odgłosy silnika, który w przypadku zużycia lub problemów mechanicznych, grzechocze i wydaje głośne dźwięki. O zużyciu silnika świadczyć będzie także niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej.
.
Tak sprawdzisz, czy silnik jest zużyty:
.
Niewłaściwa obsługa lub jej brak |
Jeśli akumulator posiada wycieki i widoczne osady z kwasu, to jest mało prawdopodobne, aby auto było regularnie przeglądane. |
Wycieki płynu chłodzącego |
Przyglądając się z bliska silnikowi i podwoziu można zauważyć wyciek płynu chłodzącego. To może skutkować koniecznością wymiany różnych elementów, począwszy od chłodnicy, przez pompę wody, na głowicy silnika kończąc. |
Wycieki oleju |
Niewidoczne od góry silnika, ale od spodu samochodu można zauważyć wycieki, używając latarki. Koniecznie sprawdź dolną cześć silnika, półosie, skrzynię biegów i mosty. Muszą być suche i nie powinny mieć nawet niewielkich przecieków. |
Niski poziom oleju |
Jeśli poziom jest niski, a olej wygląda na brudny oznacza to, że silnik zużywa olej, a ostatnia wymiana została zrobiona dość dawno. Ponadto, przy niskim stanie oleju, silnik zużywa się zbyt szybko. Normalnie poziom oleju powinien być zbliżony do oznaczenia maksymalnego poziomu. |
Osad pod korkiem wlewu oleju |
Przy wyłączonym silniku odkręć korek wlewu oleju i sprawdź, czy na jego spodzie znajduje się nagar, czyli czarny osad, który świadczy o niewłaściwym serwisowaniu auta lub, co gorsza, tzw "majonez" co świadczy o problemach z uszczelką głowicy. |
Silnik po tuningu |
Bądź ostrożny jeśli silnik został poddany tuningowi. Nieprofesjonalnie wykonana modyfikacja silnika może prowadzić do wielu problemów, zwłaszcza jeśli użyte części nie są już dostępne. Jeśli silnik auta został poddany modyfikacjom, jest prawdopodobne, że samochód brał udział w wyścigach lub był eksploatowany w ekstremalnych warunkach. |
Świeci się kontrolka silnika |
Po uruchomieniu silnika, wszystkie kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej powinny zgasnąć. Jeśli kontrolka z symbolem silnika pozostaje zapalona oznacza to, że komputer wykrył jakiś błąd. Może to być drobny problem, ale również może oznaczać bardzo kosztowną naprawę. Nie ma możliwości sprawdzenia na ile jest to poważny problem, bez pełnej diagnozy silnika. |
Dym z rury wydechowej |
Jeśli z rury wydechowej wydobywa się niebiesko-szary dym, który intensywnie pachnie, oznacza to, że silnik spala olej. Należy unikać takich samochodów. W autach z turbosprężarkami mogą to być objawy zużytej turbiny. . |