opony letnie, wymiana opon

i

Autor: Rafał Mądry opony letnie, wymiana opon

Jak sprawdzić stan opon przed wymianą? Kontrola bieżnika nie wystarczy

2018-11-12 7:24

Zima nadchodzi wielkimi krokami. Dni stają się coraz krótsze, noce chłodniejsze, a kierowcy powoli zaczynają myśleć o zmianie opon na zimowe. Jeśli nie kupujemy nowego ogumienia tylko zakładamy zeszłoroczne, warto wiedzieć jak skontrolować ich kondycję, aby nie zawiodły podczas zimowych miesięcy.

Przed nadejściem sezonu zimowego należy upewnić się, że opony, które chcemy założyć na koła naszego samochodu są w odpowiednim stanie. W pierwszej kolejności należy sprawdzić głębokość bieżnika. W Polsce jego minimalna głębokość określona przepisami wynosi 1,6 mm. Niektórzy producenci stosują w swoich oponach wskaźnik zużycia bieżnika. Jest to szereg cyfr znajdujących się na bieżniku, które ulegają stopniowemu zatarciu w miarę zużywania się opony.

Kontroluj stan opon

Głębokość bieżnika jest szczególnie ważna w czasie jazdy po błocie pośniegowym lub w kopnym śniegu. Jednak podczas gdy na śliskiej nawierzchni większe znaczenie ma stan lameli, czyli wąskich nacięć na powierzchni roboczej opony. Ostre krawędzie lameli oraz miękka mieszanka gumowa, z której zrobione są opony, odgrywają decydującą rolę. Jeśli lamele są płytkie i nieelastyczne, a ich krawędzie zaokrąglone oznacza to, że opona może nie zagwarantować odpowiedniej przyczepności.

Odpowiednie ciśnienie

Zmiana opon na adekwatne do pory roku, to jedno. Drugą, niemniej ważną kwestią jest prawidłowe ich napompowanie. Pomiaru powinniśmy dokonywać na „zimnej” oponie - przed rozpoczęciem podróży. Wartość ciśnienia należy dobrać do zaleceń producenta, które z reguły są umieszczone w dolnej partii słupka B od strony kierowcy.

„O odpowiednie ciśnienie powietrza najlepiej zadbać jeszcze przed zamontowaniem opon zimowych. Bardzo często kierowcy oddają auto do warsztatu w celu sprawdzenia ciśnienia w oponach zimowych już po ich założeniu. Może to jednak doprowadzić do uszkodzenia ogumienia w drodze do warsztatu, na przykład w sytuacji, gdy poziom ciśnienia w dwóch oponach jest wyjątkowo niski”

– ostrzega Martin Dražík, product manager Nokian Tyres na Europę Środkową.

Nie tylko felgi

Jeśli felgi w naszym aucie montowane są za pomocą nakrętek stożkowych, należy zwrócić uwagę aby były one skierowane do wewnątrz. Trzeba także pamiętać o przeniesieniu pierścieni centrujących do opon zimowych. Ich brak może powodować późniejsze wibracje kół, a w konsekwencji może uszkodzić podzespoły zawieszenia. Jeśli dysponujemy dwoma kompletami kół i sami zmieniamy je w naszym aucie, warto raz w sezonie udać się do wulkanizacji w celu wyważenia kół.

Wskazówki dotyczące zmiany opon:

  • Sprawdź głebokość bieznika. Wymagana głębokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm.
  • Zaopatrz się w klucz do kół, klucz dynamometryczny i dobry podnośnik. 
  • Dobrze sprawdź punkty podparcia przed podniesieniem pojazdu
  • Sprawdź zalecany poziom ciśnienia w oponach w instrukcji pojazdu. Ciśnienie w oponach zimowych powinno być o 0,2 bara wyższe niż w oponach letnich.
  • Jeśli obręcze kół są wykonane ze stopów lekkich, pamiętaj o dokręcaniu nakrętek co 100-200 km.
opony letnie, wymiana opon

i

Autor: Rafał Mądry opony letnie, wymiana opon
Nasi Partnerzy polecają