Jak zapobiec rozładowaniu akumulatora w lecie

2013-07-10 16:30

Powszechnie uważa się, że najtrudniejszy dla akumulatora okres to sezon zimowy, a w lipcu czy sierpniu do samorozładowania właściwie w ogóle nie dochodzi. Nic bardziej mylnego!

Przyczyny rozładowania akumulatora w lecie

Typowy czas, po którym akumulator będzie wymagał ładowania, producenci określają zazwyczaj dla temperatury 20°C. Jednak każdy wzrost temperatury o 10°C wiąże się ze średnio dwukrotnym przyspieszeniem samorozładowania. Stąd też prosty wniosek – w szczególnie ciepłe dni, kiedy temperatura sięga lub nawet przekracza 30°C, akumulator rozładowuje się znacznie szybciej niż w jakichkolwiek innych warunkach­ spotykanych w Polsce – wyjaśnia Krzysztof Najder z Exide Technologies S.A.

Rozładowany akumulator potrafi być szczególnie kłopotliwy na urlopowym wyjeździe. Nierzadko zdarza się, że po jednorazowym przejechaniu kilkuset kilometrów auto stoi na hotelowym parkingu nawet przez kilka dni. W takiej sytuacji nietrudno o rozładowanie, a organizowanie prostownika lub kabli rozruchowych może skutecznie zmącić zasłużony odpoczynek.

Jak chronić energię baterii

– Na szczęście istnieją bardzo proste sposoby ochrony przed rozładowaniem akumulatora – dodaje ekspert. I rzeczywiście, prosta kontrola napięcia akumulatora nawet raz na 2-3 dni pozwoli z dużym wyprzedzeniem wykryć ewentualne, zbliżające się rozładowanie akumulatora. – Bateria w pełni naładowana ma napięcie 12,6 V. Z kolei na rozładowanie wskazuje napięcie poniżej ok. 12,4 V. Prosty woltomierz, którym można dokonywać regularnej kontroli napięcia, to wydatek rzędu kilku złotych, a sama kontrola trwa nie dłużej niż dwie minuty – tłumaczy ekspert

>>> AKUMULATOR - skrzynka energii w aucie. Wszystko co trzeba wiedzieć o akumulatorze <<<

Drugim skutecznym sposobem ochrony przed rozładowaniem akumulatora w lecie jest sprawdzenie upływności prądu w samochodzie. Auto, nawet gdy jest wyłączone i zamknięte, pobiera pewną ilość energii z akumulatora na podtrzymanie alarmu i pamięci sterowników. Parametr ten opisuje się właśnie jako "upływność prądu". Nie powinna ono przekraczać 0,05 A (50 mA). Często jednak zdarza się, że uszkodzone radio – czy jakikolwiek inny odbiornik energii w samochodzie – pobiera znacznie więcej energii niż powinien, co bardzo często kończy się rozładowaniem akumulatora. Pomiar upływności prądu jest wykonywany u niemal każdego mechanika i trwa zaledwie kilka minut. Warto go wykonać i wyeliminować ewentualne "odchylenia od normy" przed wyjazdem na urlop.

Na wszelki wypadek Assistance

Czasami zdarza się, że mimo przedsięwzięcia środków zapobiegawczych akumulator i tak odmówi posłuszeństwa. Dlatego już dużo wcześniej, przy wymianie akumulatora, warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu w postaci Assistance. Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów taki bonus oferowany jest w standardzie. Posiadając akumulator z pakietem Assistance, w razie problemu z nim, kierowca może zadzwonić do sieci serwisowej, której przedstawiciele przyjadą i uruchomią samochód – wyjaśnia Jarosław Nadstazik.

Nasi Partnerzy polecają