Prawo jazdy na motocykl. Jak zdobyć uprawnienia do kierowania jednośladem, ile trzeba mieć lat - NOWE ZASADY 2013

2013-07-10 9:03

Kto planował zdobyć prawo jazdy na motor przed 2013 rokiem przeżyje gorzkie rozczarowanie, ponieważ po 19 stycznia bieżącego roku sytuacja na polu uprawnień do kierowania jednośladami uległa dużej zmianie. I to niekoniecznie po myśli przyszłych kierowców. Od tego roku otrzymanie wymarzonego "prawka" jest jeszcze trudniejsze.

Przepisy dotyczące uprawnień do kierowania pojazdami przeszły dużą matamorfozę. Z dniem 19 stycznia br. pojawiły się m.in. nowe kategorie na jednoślady, a same egzaminy końcowe stały się trudniejsze. Wprowadzono kategorię AM (motorowery), A1 (pojemność silnika do 125 cm3), A2 (jednoślady o mocy nie większej niż 35 kW) oraz A (na wszystkie motocykle).

O tym jak zdobyć uprawnienia do kierowania motorowerem, czyli kategorię AM, PISALIŚMY TUTAJ, dlatego też wątek ten w tym artykule zostanie pominięty.

Aby zdobyć prawo jazdy na kategorię A1 należy mieć skończone 16 lat, przejść badania lekarskie oraz kurs jazdy, a na końcu zdać egzamin państwowy. Uprawnienie to daje możliwość prowadzenia motocykla, którego pojemność silnika nie przekracza 125 cm3.

Kategoria A2 pozwala na poruszanie się jednośladem o dowolnej pojemności, jednak moc jego jednostki napędowej nie może być wyższa niż 35 kW. Aby móc ubiegać się o to uprawnienie należy mieć skończone 18 lat oraz, tak jak w przypadku wcześniejszych kategorii, przejść wszystkie procedury związane z badaniami, nauką i egzaminem.

>>> Bądźmy równi na drodze. Poprawmy bezpieczeństwo jazdy, zredukujmy liczbę wypadków <<<

Kategoria A - pozwala ona na prowadzenie wszystkich rodzajów jednośladów, niezależnie od mocy, jednak aby się o nią starać trzeba mieć skończone 24 lata. Na szczęście jest od tego wyjątek - osoba, która wcześniej zdobyła uprawnienia na kategorię A2 może już po dwóch latach starać się o "prawko" na wszystkie jednoślady. To oznacza, że dana osoba może zdobyć kategorię A już w wieku 20 lat.

Jak wygląda egzamin

Od tego roku część pytań egzaminacyjnych ma formę wideo, czas na odpowiedź został ograniczony oraz nie można poprawić odpowiedzi ani wrócić do wcześniejszych pytań. Wprowadzono również punktację odpowiedzi w zależności od ich ważności na drodze, a także zwiększono liczbę pytań. Sama pula pytań też została zmodyfikowana i doszło do niej bardzo dużo pozycji.

Przyszyły motocyklista ma jeszcze jeden ważny obowiązek - musi on posiadać odpowiedni strój składający się m.in. z spodni z długimi nogawkami, kurtki z długimi rękawami zapinanymi na suwak, guziki lub zatrzaski, rękawic motocyklowych i obuwia wiązanego z płaską podeszwą. Co ciekawe ustawa została tak skonstruowana, że zgodnie z nią można założyć chociażby trampki, natomiast atestowane buty motocyklowe zapinane na suwak czy rzepy będą już na egzaminie nie do przyjęcia. Najwyraźniej ktoś ustawodawców nie przemyślał swojej decyzji.

>>> Jak skasować punkty karne, ile kosztuje kurs, jaka ilość punktów jest redukowana <<<

Jeśli chodzi o praktyczną stronę egzaminu na placu, to zdający mają za zadanie m.in. ominąć przeszkodę przy prędkości 50 km/h (na placu znajduje się urządzenie do pomiaru prędkości), wykonać slalom pomiędzy dwoma pachołkami w kształcie ósemki (od tego roku trzeba to zrobić w prostokącie o wymiarach 7x14m określonym białymi liniami) oraz przejechać kolejny slalom, z tą różnicą, że musi być utrzymywana prędkość 30 km/h.

Kolejną trudnością może być zniknięcie oficjalnych tras egzaminacyjnych - od 19 stycznia br. podczas egzaminu na kategorie A1, A2 i A, egzaminator ustala trasę na bieżąco, co wyklucza jazdę na pamięć i zmusza do adaptowania się do konkretnych sytuacji na drodze.

Nasi Partnerzy polecają