Jak zmieniać biegi w dieslu i benzynie, żeby zaoszczędzić na paliwie - PORADA

2010-09-01 8:13

Jeśli chcesz jeździć oszczędnie na paliwie, dynamicznie przyspieszaj i szybko zmieniaj biegi. Zgodnie z zasadami Eco Drivingu najefektywniej wykorzystuje się energię każdego grama paliwa, wciskając zdecydowanie pedał gazu i zmieniając przełożenia na wyższe najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym, lub 2000 obr./min w silniku wysokoprężnym.

Energiczne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że silnik jest prawie maksymalnie wysilony, to znaczy, że każdy gram paliwa zostaje zamieniony na relatywnie największą porcję energii, czyli pracuje najoszczędniej.

Wprawdzie chwilowe zużycie paliwa istotnie się zwiększy, jednak pojazd znacznie szybciej osiągnie docelową prędkość, przy której zużycie paliwa znów będzie niskie. Chodzi o to, aby jeździć jak najdłużej w maksymalnie ekonomicznym przedziale prędkości (50-80 km/h), a także unikać niepotrzebnych hamowań, bo każde hamowanie oznacza bezpowrotną stratę energii zużytej uprzednio na rozpędzenie pojazdu.

>>> Tak zaoszczędzisz na paliwie: Wysokie ciśnienie w oponach i czysty filtr powietrza

Oczywiście nie zawsze taka dynamiczna technika przyspieszania jest możliwa. Posuwając się w miejskim korku, należy naciskać gaz delikatnie i brać przykład z uświadomionych w jeździe eko kierowców tirów. Oni w takich przypadkach starają się jechać jak najwolniej i bez zatrzymywania się, bo ponowne ruszanie spowoduje zużycie znacznie większej dawki paliwa, niż "pełzanie".

Jak zmieniać biegi w dieslu i benzynie z turbiną

W silnikach diesla zmieniaj biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę. Później zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy i tak niewiele ci daje (chyba że akurat wyprzedzasz).

Wcześniej nie, możesz uszkodzić silnik.

Robi tak większość automatycznych skrzyń biegów, co zadaje kłam obiegowym opiniom, że "benzynę" trzeba rozkręcić do 3000 obrotów.

Przedział z najniższym spalaniem jest bardzo wąski, zwykle mieści się między 1700 a 2200 obrotami. Poniżej 1500-1700 obrotów silnik może zacząć nieprzyjemnie buczeć. To znak, że przesadziłeś. Nie wolno jeździć z takimi obrotami, możesz uszkodzić np. koło dwumasowe.

Jak zmieniać biegi w benzynie bez turbo

Samochody benzynowe bez turbo (np. marki Honda lub starsze) wymagają rozkręcenia do przynajmniej 2500-3000 obrotów do zmiany biegu.

>>> FILTR KABINOWY: Kiedy wymienić filtr w aucie, dlaczego warto to zrobić

Długa jazda poniżej 2000 obrotów skończy się uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego i naprawą kosztującą 3-7 tysięcy złotych!

Na co można sobie pozwolić

Im mocniejszy silnik, tym bardziej jest elastyczny. Silnik 1.4 musi być rozkręcony do ok. 3000 obrotów, silnik 2.0 z turbo zadowoli się 2000, silnik V6 o pojemności 3 litrów pozwoli zmianę biegów nawet w okolicy 1500 obrotów.

Nie należy jednak przesadzać z eksperymentami. Elastyczność bywa przydatna, ale poniżej 1500 obrotów schodzić nie należy.

Nasi Partnerzy polecają