Samochody w wersji kombi to typ nadwozia, który cieszy się w Polsce dużą popularnością. Największą zaletą niemal każdego kombi jest duża powierzchnia bagażnika oraz podnoszona w całości tylna klapa ułatwiająca swobodne wkładanie i wyjmowanie przewożonych rzeczy, np. dziecięcego wózka lub dużych zakupów. Taki typ nadwozia doskonale sprawdzi się, jeśli często podróżujemy w towarzystwie psiego przyjaciela.
Można jednak zauważyć, że kierowcy poszukujący odpowiedniego samochodu dla swojej rodziny coraz częściej decydują się na zakup kombivana. Ich największą zaletą jest duża i wysoka przestrzeń bagażowa o regularnych kształtach. Często w drugim rzędzie siedzeń znajdziemy niezależne trzy fotele. Trzeba jednak mieć na uwadze nieco gorsze jakościowo materiały wykorzystane we wnętrzu, a także łatkę „dzieciowozu”.
Z danych sprzedażowych samochodów pokontraktowych wynika, że rośnie zainteresowanie kombivanami. W 2016 r. sprzedaż samochodów typu kombivan stanowiła niecałe 5%, a w 2017 r. już 10%.
"Najpopularniejsze modele kombivanów, czyli Peugeot Partner, Renault Kangoo i Citroen Berlingo były najlepiej sprzedającymi się francuskimi samochodami w 2017 r."
– komentuje Grzegorz Grodecki, Dyrektor Zarządzający platformy sprzedaży samochodów pokontraktowych należącej do Grupy Masterlease.
Kombi vs. kombivan – najważniejsze różnice
Kombivany uznawane są za bezkonkurencyjne w zakresie możliwości przewozowych. Trudno jest znaleźć równie pakowane auta o takiej długości. Tym bardziej, że za ich największą zaletę uważa się dużą wysokość przedziału bagażowego (który najczęściej ma regularny kształt), dużą podnoszoną klapę bagażnika (szeroki otwór załadunkowy) i brak dolnych progów. To sprawia, że zarówno załadunek, jak i wyładunek nawet ciężkich przedmiotów nie będą sprawiały kłopotu.
Kierowcy chwalą sobie również wyższą pozycję za kierownicą, która ułatwia manewrowanie oraz poprawia widoczność na drodze. Przydatne są także liczne schowki znajdujące się pod podłogą lub nad fotelami pierwszego rzędu.
Za wadę samochodów typu kombivan można uznać niższą niż w kombi jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu. Jest to w szczególności zauważalne w uboższych wersjach wyposażeniowych tych modeli, w których miękkie tworzywa, charakterystyczne dla samochodów osobowych, mieszają się z gołą blachą typową dla aut użytkowych.
Kombivan alternatywą dla kombi?
Ceny popularnych kombivanów często są porównywalne z popularnymi modelami w wersji kombi tych samych producentów. Plus kombivana jest taki, że może się on również sprawdzić jako auto użytkowe do przewożenia sporych ładunków.
Na zakup kombivana decydują się kierowcy potrzebujący auta uniwersalnego – dwa w jednym. Można z niego bez przeszkód korzystać podczas codziennego odwożenia dzieci do szkoły lub w trakcie wakacyjnych wyjazdów. Wystarczy wymontować tylny rząd siedzeń, aby rodzinny kombivan przetransformować w auto dostawcze. Takie auto może być również dobrym rozwiązaniem dla osób, które często przewożą sprzęt sportowy, np. sprzęt do nurkowania, surfingu czy rowery. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń bez problemu zmieszczą się w nim co najmniej dwa rowery.
Ostateczna decyzja zależy oczywiście od preferencji kierowcy. Kombivany są często dyskryminowane, właśnie za swój „użytkowy” charakter. Jednak powoli się to zmienia. Wystarczy popatrzeć choćby na najnowszego Citroena Berlingo by dostrzec, że trzecia generacja zrywa z wizerunkiem auta roboczego.