Jakie są najczęstsze AWARIE w aucie: PSUJE SIĘ alternator, akumulator, palą się żarówki i bezpieczniki

2012-07-17 3:00

W samochodzie popsuć może się wszystko. Im starsze auto, tym prawdopodobieństwo wystąpienia jakiejś usterki jest wyższe. Pech chce, że najczęściej psuje się instalacja elektryczna. Zobaczmy, z jakiego powodu najczęściej cierpi samochodowa elektryka i co z tego można naprawić samemu.

Alternator

USZKODZENIA: zużyte szczotki lub łożyska, uszkodzony regulator napięcia, uszkodzony mostek diodowy, zwarcie uzwojenia wirnika lub stojana.

NAPRAWA: praktycznie każda z usterek oznacza konieczność wymontowania i rozebrania alternatora, a w przypadku uszkodzeń elektrycznych - zastosowania dodatkowych urządzeń diagnostycznych. W niektórych alternatorach regulatory napięcia zintegrowane ze szczotkotrzymaczem przymocowane są na zewnątrz i te można łatwo zmienić samemu.

Akumulator

USZKODZENIA: zanieczyszczone lub skorodowane zaciski, zbyt niski poziom elektrolitu, częściowe rozładowanie, wewnętrzne zwarcie.

NAPRAWA: niemal wszystkie usterki można bez problemu usunąć samemu. Jeśli rozładowanie nastąpiło wyłącznie z powodu dłuższego postoju, wystarczy akumulator podładować za pomocą prostownika. W pozostałych przypadkach konieczna jest fachowa diagnoza.

Reflektory główne

USZKODZENIA: przepalona żarówka lub bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik lub wyłącznik, słaby kontakt w kostce zasilającej, brak tzw. masy, przerwa w obwodzie;

NAPRAWA: ze wszystkim można uporać się we własnym zakresie, choć przy niektórych uszkodzeniach mogą być problemy z dotarciem do wadliwego elementu.

Kierunkowskazy

USZKODZENIA: przepalona żarówka lub bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik, zespół sterujący pracą przerywaną lub wyłącznik, słaby kontakt w kostce zasilającej, przerwa w obwodzie;

NAPRAWA: kłopoty mogą być z wymianą wyłącznika przy kierownicy (czasami wymaga to jej demontażu) i odszukania miejsca przerwania obwodu.

Wentylator chłodnicy

USZKODZENIA: przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik, wyłącznik termiczny lub sam silnik wentylatora, słaby kontakt lub jego brak w kostce zasilającej, przerwa w obwodzie;

NAPRAWA: główny problem to dostanie się do uszkodzonych elementów, zwłaszcza samego wentylatora, który często bywa mocowany od zewnętrznej strony chłodnicy i jego wymiana wymaga demontażu dodatkowych elementów, w tym nierzadko kraty wlotu powietrza i nakładki zderzaka. Ciężko będzie znaleźć również przerwę w obwodzie.

Dmuchawa

USZKODZENIA: przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik, wyłącznik prędkości lub sam silnik dmuchawy, zanik kontaktu w kostce zasilającej, przerwa w obwodzie;

NAPRAWA: trudności będą ze znalezieniem miejsca przerwania obwodu, ale najwięcej kłopotów sprawia wymiana silnika dmuchawy, ponieważ nierzadko trzeba wyjąć cały zespół nagrzewnicy, a ten skrywany jest pod deską rozdzielczą.

Silnik wycieraczek

USZKODZENIA: przepalony bezpiecznik, uszkodzony przekaźnik, zespół sterujący pracą przerywaną, wyłącznik lub sam silnik wycieraczek, brak kontaktu w kostce zasilającej lub przerwany obwód;

NAPRAWA: najtrudniej jak zwykle będzie odszukać przerwę w obwodzie i wymienić silnik wycieraczek, bo rzadko jest on na wierzchu.

Rozrusznik

USZKODZENIA: uszkodzony wyłącznik elektromagnetyczny, uszkodzony zębnik ze sprzęgłem jednokierunkowym, zużyte szczotki lub łożyska, zwarcie w uzwojeniu wirnika lub stojana, uszkodzenia elementów przekładni planetarnej;

NAPRAWA: do naprawy każdego z tych uszkodzeń trzeba podobnie jak alternator wyjąć i rozmontować rozrusznik, więc na pewno nie jest to zajęcie dla każdego. Niekiedy istnieje możliwość wymiany wyłącznika elektromagnetycznego na rozruszniku zamontowanym w samochodzie.