Renault Megane

i

Autor: Renault

Jazda na luzie to zło! 5 żelaznych zasad używania sprzęgła

2018-11-27 12:38

Choć samochody ze skrzynią automatyczną zalewają rynek motoryzacyjny, odstawiając manualne przekładnie na drugi plan, to trzeba pamiętać, że to właśnie skrzynie mechaniczne mają masę fanów. W Polsce przeważająca część samochodów posiada skrzynię manualną, ale czy Polacy wiedzą, jak poprawnie się z nią obchodzić? Przedstawiamy 5 żelaznych zasad używania sprzęgła, które pomogą jeździć bezpieczniej i taniej.

Wokół prawidłowego korzystania ze sprzęgła, przez lata narosło kilka mitów, które wśród niektórzych kierowców są bardzo popularne. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault podpowiedzieli nam, kiedy i w jaki sposób poprawnie używać sprzęgła.

Jeździjcie spokojnie, ale nie wrzucajcie na luz. Oto 5 zasad używania sprzęgła, które pozwolą wam zaoszczędzić zdrowia, paliwa i pieniędzy.

1. Zwalniając hamuj silnikiem

Jeśli wiesz, że będziesz dojeżdżał do skrzyżowania, bramek na autostradzie lub zakorkowanej drogi - nie wrzucaj na luz. Znaczna większość kierowców jest przekonana, że samochód na biegu jałowym nie zużywa benzyny - to mit!

Jazda na luzie oznacza mniejszą kontrolę nad pojazdem, a gdy zachodzi potrzeba nagłego dodania gazu, tracimy czas na wrzucenie biegu.

- mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

2. Z górki na biegu

Podczas zjazdu ze wzniesienia polegajcie przede wszystkim na sile hamującej silnika, a hamulcami się wyłącznie wspomagajcie w ostateczności (np. przed zakrętem). W ten sposób nie narazicie swoich tarcz hamulcowych na przegrzanie.

Nie wolno zjeżdżać ze wzniesienia na luzie, a tym bardziej z wyłączonym silnikiem, ponieważ w większości aut pracujący silnik zapewnia wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego.

– przestrzegają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

3. Na luzie lub z wciśniętym sprzęgłem to to samo!

Często kierowcy dojeżdżający do świateł, ostatnie kilkanaście metrów pokonują ze sprzęgłem w podłodze. Jazda na biegu jałowym, czy ze wciśniętym sprzęgłem to jedno i to samo. Stosując takie rozwiązanie, niepotrzebnie spalamy paliwo i narażamy się na niebezpieczeństwo. Pamiętajcie, że jadąc bez wrzuconego biegu, nie mamy żadnej kontroli nad samochodem. W razie niebezpieczeństwa nie uciekniemy.

4. Parkując na górce

Poza hamulcem ręcznym nie zapominajcie o wrzuceniu biegu, kiedy parkujecie na wzniesieniu. Wciśniecie sprzęgła i wrzucenie biegu zajmuje zaledwie sekundę, a zapewni nam i naszemu autu bezpieczeństwo. W przypadku awarii hamulca auto pozostanie na miejscu.

5. Czekając na zielone

W oczekiwaniu na zielone światło, czy podczas krótkiego postoju z włączonym silnikiem należy wrzucić bieg jałowy. Dzięki temu sprzęgło nie zużywa się tak bardzo, a poza tym jest to o wiele wygodniejsze i bezpieczniejsze. Wyobraźmy sobie sytuację, w której stoimy ze wciśniętym sprzęgłem i nagle ktoś w nas wjeżdża — co się dzieje? Zostajemy wepchnięci na skrzyżowanie bez czasu na reakcje. W przypadku czekania na biegu jałowym i zaciągniętym ręcznym nic nam nie grozi.