Już 3 lata temu pojawił się pomysł, aby wprowadzić w Polsce obowiązek wymiany opon na zimowe w okresie od 1 listopada do 31 marca. O sprawie mocno dyskutowano, ale w końcu z pomysłu zrezygnowano. Według Ministerstwa Transportu, decyzja powinna zależeć od zdrowego rozsądku kierowcy.
Polska cały czas pozostaje jednym z niewielu krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w którym nie ma obowiązku wymiany opon. Takie przepisy obowiązują m.in.: w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Litwie, Estonii Rumunii, Szwecji czy Norwegii. W wielu innych krajach regulacje prawne nakazują wymiany opon na zimowe w określonych warunkach, np. podczas jazdy po terenach górskich lub gdy wymagają tego znaki drogowe. Ponad 90 proc. polskich kierowców deklaruje, że wymienia opony na zimowe. Jednak Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego szacuje na podstawie danych pochodzących z warsztatów samochodowych, że w rzeczywistości na taki krok decyduje się zaledwie 2/3 kierowców jeżdżących po polskich drogach.
Przeczytaj też: W tych krajach UE opony zimowe to obowiązek
Musimy jednak pamiętać, że o ile wymiana opon na zimowe nie jest w naszym kraju obowiązkowa, o tyle zdrowy rozsądek podpowiada, aby zmienić ogumienie na takie, które jest przystosowane do gorszych warunków panujących na przełomie każdego roku. Ani opona letnia, ani całoroczna, nie zapewni nam tak dobrych osiągów, jak opona zimowa.
.
Opony zimowe mają specjalny bieżnik
- Przede wszystkim opona zimowa jest wykonana z innego rodzaju mieszanki, dzięki której jest bardziej elastyczna i zachowuje swoje właściwości jezdne nawet w niższych temperaturach – mówi Filip Fischer z Oponeo.pl. Poza tym ogumienie zimowe ma zupełnie inny bieżnik. Najczęściej producenci stosują bardziej agresywny bieżnik kierunkowy, który zapewnia lepsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego spod koła, co zwiększa przyczepność i zmniejsza ryzyko wystąpienia tzw. aquaplaningu.
Zobacz koniecznie: Zimowe wypadki ku przestrodze - WIDEO
Bieżnik opony zimowej jest także wyposażony w liczne nacięcia, czyli tzw. lamele, które pozwalają na mocniejsze wgryzanie się w śnieg i pozytywnie wpływają na trzymanie się drogi. Różnice w przyczepności są ogromne. Sama droga hamowania na oponie zimowej jest o 25 proc. krótsza przy zalegającym śniegu lub na lodzie w porównaniu do opony letniej. Lepsza przyczepność jest także w trakcie opadów deszczu, kiedy na drodze jest morko i pojawiają się kałuże.