Kluczową kwestią są sprawne i prawidłowo ustawione reflektory. Jeśli zaobserwowaliśmy pogorszenie jakości świecenia, powinniśmy udać się do warsztatu na wyregulowanie wysokości lamp. W starszych pojazdach pomoże także wyczyszczenie odbłyśnika. Pomoże również zmiana żarówek na mocniejsze lub takie o chłodniejszym świetle.
Światła drogowe, czyli „długie”
Nie ma powodu, aby nie włączać świateł drogowych. Są one dozwolone tylko na drogach międzymiastowych o małej widoczności, ale wielu kierowców nie używa ich w obawie przed oślepieniem innych kierowców. Nowe auta mają funkcję automatycznych świateł drogowych. System wykrywa obecność pojazdów w obu kierunkach i automatycznie przełącza się z powrotem na światła mijania. Bardziej zaawansowane reflektory znajdziemy w samochodach marek premium. Stosuje się w nich „wycinek” światła, który zasłania nadjeżdżający pojazd nie oślepiając kierowcy. Jednocześnie pełną mocą świateł drogowych reflektory oświetlają pobocze i pozostałą część drogi.
Szybsze i bezpieczniejsze
Reflektory LED zapewniają nie tylko dłuższy czas eksploatacji, ale także poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Ten rodzaj oświetlenia jest bardziej podobny do światła dziennego niż żarówka halogenowa. Reaguje także o 150 milisekund szybciej niż żarówka. Oznacza to, że dioda LED światła hamowania włącza o 5 metrów wcześniej podczas jazdy z prędkością 120 km/h. Ponadto są one zaprojektowane tak, aby przetrwały przez cały okres użytkowania pojazdu i nie trzeba ich wymieniać. Nie straszna nam zatem spalona żarówka.
Jednym z powszechnych błędów jest włączanie tylnych świateł przeciwmgielnych w dzień z lekkim deszczem lub podczas ledwo zauważalnej mgły. Powinny one być włączane tylko w sytuacjach, gdy występuje niewielka widoczność, np. ulewny deszcz lub gęsta mgła. Niewłaściwe użycie może oślepić innych kierowców. Jeśli Twój samochód jest wyposażony w przednie światła przeciwmgielne, możesz ich używać w przypadku słabej widoczności, takiej jak ciężki lub bardzo silny deszcz, mgła, śnieg lub kurz i chmury dymu, a także na wąskich krętych drogach.
W kabinie niech panuje ciemność
Chociaż nie ma zakazu wykorzystywania światła wewnątrz pojazdu, najlepiej go nie włączać. Jakiekolwiek źródło światła wewnątrz pojazdu będzie rozpraszać kierowcę podczas jazdy nocą. To samo dotyczy zbyt jasnego podświetlenia zegarów. Aby zapewnić sobie skupienie i nie męczyć oczu, dobrze jest przyciemnić podświetlenie tablicy przyrządów i unikać zapalania wewnętrznego oświetlenia w kabinie.