Pierwsza stacja ładowania samochodów elektrycznych została otwarta przy siedzibie KGHM w Lubinie. Teraz dołączyły do niej trzy kolejne: przy Hucie Miedzi Głogów, Hucie Miedzi Legnica i przy Zakładach Górniczych Lubin. Przy uruchomieniu stacji KGHM współpracował z Grupą TAURON.
Wszystkie stacje dysponują dwoma, specjalnie oznakowanymi miejscami postojowymi wyłącznie dla pojazdów elektrycznych/ hybrydowych. Każda ładowarka ma trzy typy złączy, co sprawia, że można tu ładować wszystkie rodzaje pojazdów elektrycznych dostępnych na rynku. Złącza CCS Combo oraz CHAdeMO ładują prądem stałym (DC) o wysokich wartościach i zapewniają najkrótsze czasy ładowania, natomiast złącze Typ 2 Mennekes pozwala na ładowanie prądem zmiennym jednofazowym lub trójfazowym (AC) i jest tzw. stacją ładowania średniej mocy.
KGHM stawia na pojazdy elektryczne
Miedziowa spółka już w 2018 r. postawiła na elektromobilność i sukcesywnie wymienia własną flotę transportową na pojazdy elektryczne. Daje tym samym przykład innym dużym polskim firmom. Pracownicy KGHM przejechali „elektrykami” po kilkanaście tysięcy kilometrów, nie emitując przy tym do atmosfery szkodliwego dwutlenku węgla i azotu. Okazało się także, że inwestycje w elektromobilność to nie tylko troska o środowisko naturalne, ale także opłacalny biznes - eksploatacja aut elektrycznych kosztuje mniej niż spalinowych
Sokół i ZANPER zdają egzamin
KGHM prowadzi testy z samochodami elektrycznymi. Sokół 4x4 to w pełni elektryczny pojazd stworzony na bazie Land Rovera Defendera 110 przez polskiego konstruktora ze Zgorzelca.
Sokół 4x4 został wyposażony w silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 85 kWh, który umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Pojazd dysponuje reduktorem, dzięki któremu zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe. W kopalniach miedzi samochody terenowe przemierzą nawet do 300 kilometrów dziennie!
KGHM ZANAM, spółka z grupy kapitałowej KGHM, wyprodukował zaś nowy typ wozu transportowego ZANPER z napędem elektrycznym. Wóz docelowo ma służyć do transportu ludzi i materiałów w zakładach górniczych KGHM. Przeszedł już testy terenowe, które odbyły się na drogach dojazdowych wokół Zbiornika Osadowego „Żelazny Most”. Próbne jazdy wykonane z pasażerami zakończyły się powodzeniem. Pojazd bardzo dobrze spisywał się w wymagającym terenie.
ZANPER zbudowany jest na bazie Toyoty Landcruiser. Elektryczny układ napędowy oraz oprogramowanie to dzieło inżynierów KGHM ZANAM. Układ zasilania skonstruowano w oparciu o baterie polskiej produkcji. Układ chłodzenia baterii dostosowany jest do wymagających warunków kopalnianych. W trybie szybkiego ładowania baterii ZANPER jest gotowy do jazdy już po 30 minutach.
Teraz ZANPER przejdzie proces certyfikacji i dopuszczeń, a następnie zostanie przekazany do kopalni. Odbędą się testy w warunkach dołowych. To pierwszy duży krok KGHM ZANAM w kierunku elektryfikacji podziemnych maszyn górniczych.
Cedynia inwestuje w wózki elektryczne
Należąca do KGHM Huta Miedzi Cedynia również wdraża rozwiązania z obszaru elektromobilności. W najbliższych tygodniach rozpoczną tu pracę elektryczne wózki widłowe o udźwigu 4,5 tony. Pojazdy zostaną wykorzystane przy linii ciągłego topienia, odlewania i walcowania miedzi. Załadunek katod do pieca będzie się już odbywał tylko tymi wózkami. Docelowo „Cedynia” chce wymienić ok. 70 proc. swojej obecnej floty wózków widłowych na wózki z napędem elektrycznym
To zwiększy udział transportu, który jest przyjazny środowisku naturalnemu i pracownikom, pomoże stworzyć strefy pracy, które są wolne od hałasu i spalin. Ważnym argumentem jest też redukcja kosztów – koszt pracy wózka elektrycznego jest średnio około 3 razy niższy niż koszt pracy wózkiem widłowym o napędzie spalinowym! Elektryczne wózki widłowe są nie tylko nowoczesne i zaawansowane technicznie. Duże przeszklone kabiny oraz obrotowy fotel znacznie poprawiają widoczność podczas pracy. Zastosowane systemy sterowania i oświetlenia sprawiają, że te wózki są także bezpieczniejsze. Są wyposażone w systemy wspomagające kontrolę maszyny np. system zapobiegania przeciążeniu czy system zapobiegający przewróceniu wózka w czasie jazdy. System BLAXTAIR odróżnia pieszych od przeszkody i ostrzega operatora przed zagrożeniem, a nawet sam zwalnia i zatrzymuje wózek.
Huta Miedzi Cedynia planuje również konstrukcję fotowoltaicznej stacji ładowania elektrycznych wózków widłowych. Ze stacji będą mogły korzystać także inne pojazdy elektryczne.
SPÓŁKA INWESTUJE W FOTOWOLTAIKĘ
KGHM, jako jeden z dwóch największych odbiorców energii elektrycznej w Polsce (3 TWh), inwestuje także w Odnawialne Źródła Energii (OZE). Jednymi z najistotniejszych są projekty fotowoltaiczne, czyli bazujące na energii słonecznej. Inwestycje będą realizowane m.in. na własnych terenach. W okolicach Huty Miedzi Legnica KGHM ZANAM buduje elektrownię fotowoltaiczną o mocy ok. 3 MWp. Kolejna elektrownia fotowoltaiczna powstanie na terenie Oddziału Zakład Hydrotechniczny. Mają tam zostać zainstalowane panele o mocy 8 MWp. Umożliwi to wyprodukowanie rocznie 8,5 GWh czystej energii elektrycznej na potrzeby zlokalizowanych w pobliżu Oddziałów KGHM (Zakłady Górnicze Lubin, Zakłady Wzbogacania Rud i Zakład Hydrotechniczny). Na terenie Oddziału Huta Miedzi Głogów planowane są trzy odrębne lokalizacje dla zespołu elektrowni fotowoltaicznych. Zostaną tam zainstalowane panele o mocy 6,5 MWp. Umożliwi to wyprodukowanie 6,9 GWh czystej energii elektrycznej na potrzeby Huty Miedzi Głogów.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST KGHM POLSKA MIEDŹ S.A.