Jak podaje Amerykański Instytut Naftowy (API) jednostka napędowa najbardziej podatna na zużycie jest w dwóch momentach - podczas rozruchu oraz w momencie rozgrzewania. W tych momentach dochodzi aż do 75 proc. zużycia silnika, dlatego warto dbać o to, aby w początkowej fazie jazdy nie wysilać motoru.
Sprawdź też: MYCIE SILNIKA: Jak i czym należy myć silnik samochodu
Rozgrzany silnik i olej
Jednostka napędowa jest narażona na zużycie przede wszystkim podczas rozruchu na zimno i zaraz po nim. Olej potrzebuje czasu, by dotrzeć w najdalsze zakamarki silnika, więc przy pierwszych obrotach wału korbowego może się zdarzyć, że niektóre elementy współpracują ze sobą "na sucho". A gdy dodatkowo temperatura jest niska, olej jest gęsty i trudniej jest mu się przedostać przez kanały, np. do wałka rozrządu. Dzieje się tak do czasu, aż silnik (a przede wszystkim olej) osiągnie właściwą temperaturę pracy. A to może trwać nawet 20 minut.
Długie trasy lepsze dla silnika
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że właśnie w fazie rozgrzewania może dochodzić do 75% zużycia silnika. Jednostki napędowe o dużym przebiegu, używane często w dalekich trasach, są zwykle w dużo lepszej kondycji niż te, które były wykorzystywane sporadycznie, na krótkich dystansach, tylko w mieście. Jak ochronić silnik? Mając świadomość, że jednostki napędowe najbardziej zużywają się na zimno, należy traktować je wówczas delikatniej, nie wciskając pedału gazu do oporu. Także stosowanie odpowiedniego oleju i terminowość wymiany przedłuży życie silnikowi.
Przeczytaj: Jakie płyny dolewa się do samochodu, jak sprawdzić ich stan
Zimny silnik pali więcej
Jazda z nierozgrzanym silnikiem powoduje nie tylko jego szybsze zużycie, lecz także ma wpływ na wzrost apetytu na paliwo. Jeżdżące na bardzo krótkich dystansach w przypadku silników Diesla ma wpływ nie tylko na większe zużycie paliwa, ale może także spowodować problemy z filtrem DPF. Dodatkowo zdarza się, że niespalone paliwo spływa po ściankach cylindra do skrzyni korbowej i miesza się z olejem, pogarszając jego parametry. Warto więc dbać o olej, sprawdzać jego poziom, stosować dobre produkty i pamiętać o wymianie. Używanie wysokich obrotów na zimnym silniku, czyli przysłowiowe "katowanie", niestety znacznie przyczynia się do szybkiego zużycia jednostki.