Ludzie dzielą się na tych, którzy lubią zimę i na tych, którzy jej nie znoszą. Wśród akumulatorów z pewnością panuje większa zgodność poglądów - samochodowe baterie po prostu nie znoszą zimna i zimowej pogody, która sprawia, że muszą pracować o wiele ciężej. Dla niektórych, zużytych akumulatorów, pierwsze zimne poranki oznaczają śmierć. Rozładowane, zużyte akumulatory potrafią napsuć krwi i sprawić, że konieczny jest rozruch wspomagany kablami, lub nawet wymiana baterii. Przed przykrą niespodzianką często możemy się uchronić - akumulator "na wykończeniu" daje sygnały, których nie powinniśmy bagatelizować.
Start-stop nie działa
W nowoczesnych autach, wyposażonych w system start-stop, pierwszą oznaką zużytego akumulatora będzie automatyczne wyłączenie systemu, który gasi silnik podczas postoju. Jeśli system start-stop działa, możemy śmiało przyjąć, że akumulator jest w dobrej kondycji. Gdy start-stop się nie załącza, może to być pierwszy sygnał, że samochodowa bateria nie trzyma wymaganych przez system parametrów.
Rozrusznik kręci wolniej lub dłużej
Takie objawy są typowe, niezależnie od wieku samochodu. Czasami trudno zauważyć, że rozrusznik pracuje ociężale, bo ta zmiana jest stopniowa, a my przyzwyczajamy się do dźwięku odpalanego auta. Jeśli zauważymy jednak, że po przekręceniu kluczyka rozrusznik kręci wolniej niż zwykle, powinniśmy sprawdzić kondycję akumulatora.
Błędy i kontrolki
W większości współczesnych aut, niski poziom naładowania akumulatora skutkuje pojawieniem się serii błędów, które zapisywane są w komputerze i można odczytać je podczas diagnostyki. Czasami oprócz komunikatów niewidocznych dla użytkownika pojawiają się również błędy systemów pokładowych. Mogą to być przygasające światła we wnętrzu, a może radio, które samoczynnie włącza się i wyłącza. Jeśli nasz samochód sprawia wrażenie nawiedzonego, warto sprawdzić, czy winy za taki stan rzeczy nie ponosi rozładowany akumulator.
Jak dokładnie sprawdzić kondycję akumulatora?
Jeśli mamy wątpliwości co do stanu baterii w naszym samochodzie, warto wiedzieć, że jej kondycję sprawdzą serwisy samochodowe, ale i sklepy z akumulatorami. Większość placówek ma specjalne urządzenia, które pozwolą zweryfikować stan akumulatora i jego żywotność. Niezależnie od tego, czy akumulator jest sprawny, czy nie, pamiętajmy, że 5-7 lat to dla większości akumulatorów swego rodzaju "data ważności". W stosunkowo nowych, kilkuletnich autach, akumulator bywa pierwszą rzeczą, która unieruchamia samochód i uniemożliwia jego odpalenie. Warto o tym pamiętać szczególnie zimą, gdy warunki pracy są dla samochodowych baterii szczególnie ciężkie. Gdy wybierzemy się do sklepu po nowy akumulator, pamiętajmy o tym, że w cenie zawarta jest kaucja, zwracana wtedy, gdy oddamy sprzedawcy zużyty akumulator. Akumulatory do aut z systemem start-stop są nieco droższe niż do samochodów pozbawionych tego układu.