Zgłoszenie w urzędzie kupna lub sprzedaży pojazdu to obowiązek każdego kierowcy. Jeśli go nie dopełnimy, grożą nam kary finansowe. Za niedopełnienie tego obowiązku można zapłacić od 200 do 1000 zł. Z tego powodu tym bardziej nie warto zwlekać. Teraz czas na zgłoszenie wynosi 60 dni, a nie 30 dni. Niezależnie od tego, ile czasu mamy na dopełnienie tej formalności – najszybciej zrobić to przez internet. Umożliwia to e-usługa "Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu". Aby dokonać tej formalności online, należy mieć założony profil zaufany, dzięki któremu potwierdzana jest w internecie tożsamość.
Dowiedz się: Bandyci drogowi strzeżcie się! Srogie grzywny, punkty karne kasowane po 2 latach!
Aby zgłosić kupno lub sprzedaż pojazdu, wystarczy przygotować odpowiednie dokumenty. Potrzebne są: dane pojazdu, którego nabycie lub zbycie zgłaszamy (marka, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Informacje te znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT. Wymagane są także: dane zbywcy lub nabywcy pojazdu, skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu.
Właściwie zaadresowany formularz zawiadomienia, trafia do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie. Formularz zawiadomienia zostaje podpisany profilem zaufanymi. Po wysłaniu zgłoszenia, na skrzynkę na koncie "Mój Gov" przesyłane jest urzędowe poświadczenie przedłożenia dokumentu, który jest jedynym komunikatem potwierdzający złożenie zawiadomienia.