W kraju, w którym dokonujemy zakupu, kompletujemy dokumenty: dwujęzyczną umowę kupna zawierającą cenę w euro, adresy sprzedawcy i nabywcy. Sprzedający musi dostarczyć nam kartę pojazdu. Powinien przekazać dwa dokumenty: duży brief, czyli odpowiednik karty pojazdu oraz mały brief, czyli odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Poza tym potrzebne nam będzie zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu - razem z autem lub już w urzędzie komunikacji, jeśli nie został wyrejestrowany wcześniej. Następnie udajemy się do wydziału komunikacji, gdzie składamy dokumenty, wykupujemy tablice eksportowe z żółtym paskiem oraz ubezpieczenie. Koszty 5-dniowego ubezpieczenia OC i tablic to ok. 75 euro, nowa karta pojazdu ok. 56 euro.
Przeczytaj koniecznie: Awaria na drodze. Co robić
Kolejne formalności czekają nas w Polsce: odwiedzamy Urząd Celny, gdzie składamy wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Potrzebne będzie ksero karty pojazdu, wyrejestrowania, przeglądu technicznego, 2 wypełnione formularze i dowód wpłaty wyliczonej przez Urząd Celny akcyzy. Akcyza zależy od pojemności silnika: do 2 tys. cm3 wynosi 3,1 proc. ceny, ponad - 18,6 proc. Jeśli kupujemy samochód w obrębie UE, w US uzyskujemy zaświadczenie o tym, że nie jesteśmy zobowiązani do zapłaty VAT. Przedstawiamy tam kopie dokumentów z przekładem i pieczęcią tłumacza przysięgłego.
Patrz także: Usuwamy z szyby starą naklejkę rejestracyjną
Następnie idziemy do wydziału komunikacji zarejestrować auto. Składamy: wniosek, którego formularz dostaniemy na miejscu, dowód własności pojazdu, dowód rejestracyjny, tablice, wyciąg ze świadectwa homologacji, dowód odprawy celnej przewozowe, jeżeli pojazd jest spoza UE, zaświadczenie z US, potwierdzenie zapłaty akcyzy, dowód wpłaty na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 500 zł (dotyczy to samochodów osobowych do przewozu osób) oraz zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego, jeżeli jest wymagane.
>>> Sprzątamy wnętrze auta po wakacjach
W wydziale dostajemy miękki dowód rejestracyjny od razu, zaś na twardy czekamy około miesiąca. Do odbioru potrzebny będzie miękki dowód, dowód osobisty, oryginał potwierdzenia opłaty OC, którą trzeba uiścić od razu po rejestracji. Auto sprowadzone z krajów UE musimy zarejestrować w Polsce w ciągu 30 dni od sprowadzenia.
zw/pm/SE.pl