Każdy kierowca powinien wiedzieć, że ogumienie jest jednym z ważniejszych składowych samochodu, wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli okazuje się, że opony powoli przestają nadawać się do użytkowania, koniecznie trzeba wymienić je na nowe. I tu pojawiają się pierwsze rozterki - jakie opony kupić? Wybrać klasę ekonomiczną, średnią czy wyższą? Gdy auto wyposażono w mocny silnik i zostało ukierunkowane na wysokie osiągi, a kierowca nie ma obaw przed korzystaniem z drzemiącej pod maską mocy, odpowiedź jest prosta - opony muszą być najwyższej klasy.
Klasa ma znaczenie
Dlaczego auta o dużej mocy silnika potrzebują opon z wyższej półki? Otóż produkty niższej klasy ekonomicznej są projektowane do miejskich pojazdów z małymi jednostkami napędowymi. Ekonomiczne opony nie gwarantują wysokiego poziomu bezpieczeństwa, dlatego są przeznaczone właśnie do pojazdów miejskich, dla kierowców o bardzo spokojnym stylu jazdy. A co z oponami klasy średniej, które mają umiarkowaną cenę i lepszą jakość? Takie produkty wykonuje się już z innych mieszanek gumy podnoszących trwałość i stosuje się w nich dodatki poprawiające osiągi. Klasa średnia jest dedykowana kierowcom oczekującym od opon większego bezpieczeństwa, niższej akustyki podczas jazdy czy obniżenia zużycia paliwa. W produktach tej klasy bieżniki są bardziej zróżnicowane, mogą być asymetryczne lub kierunkowe oraz dobrze przystosowane do jazdy po mokrej nawierzchni.
Jeśli chodzi jednak o rozwijanie wysokich prędkości oraz odporność na duże przeciążenia, to odpowiednie indeksy na to pozwalające odszukamy dopiero na ogumieniu wyższej klasy. Produkty z tej półki zapewniają najwyższą jakość, trwałość i komfort. Jeśli dużo jeździmy, głównie w trasie, a na dodatek szybko i ostro, to nasze auto powinno mieć opony z tego właśnie segmentu. Producenci dedykują ogumienie klasy premium do aut z silnikami o dużej mocy. Bieżniki zapewniają maksymalną przyczepność w warunkach, w których nie poradziłyby sobie już opony klasy średniej. Takie opony wykonuje się z najnowocześniejszych mieszanek gumy przy zastosowaniu najbardziej zaawansowanych technologii produkcji.
Indeksy i bieżniki
Posiadacze mocnych i szybkich aut powinni bezwzględnie pamiętać, że nie wolno stosować opon z indeksami niższymi niż zalecane. Jest to bardzo niebezpieczne ponieważ pojazd może zachowywać się w nieprzewidziany sposób. Warto wiedzieć, że przez nieodpowiednie indeksy na oponach, w razie wypadku ubezpieczyciel ma nawet prawo odmówić wypłaty odszkodowania.
Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki - często mówi się, że ma kształt litery V. Takie rozwiązanie znacznie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost. Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Są jeszcze bieżniki symetryczne (obie połowy bieżnika są identyczne), ale tych nie stosuje się w oponach wysokiej klasy - nie sprawdzają się w autach o dużych mocach.
Zanim wybierzemy model opony dostosowany do pojazdu i odpowiadający najbardziej naszym preferencjom, wcześniej upewnijmy się, jaki rozmiar potrzebuje nasze auto. Informacja o tym jest zapisana m.in. w instrukcji obsługi samochodu pod postacią ciągu znaków. W przypadku wielu aut producenci przewidują także zamienniki, czyli dodatkowe homologowane rozmiary dopasowane pod dany model auta. Stosowanie się do zaleceń gwarantuje pełne wykorzystywanie osiągów naszego samochodu i prawidłowe działanie elektronicznych systemów wspomagania kierowcy.
Test opon Nokian zLine
Opony klasy premium są stosunkowo drogie, ale pozwalają maksymalnie wykorzystać osiągi przy zachowaniu bezpieczeństwa. Gwarantują efektywne przeniesie mocy na asfalt oraz dbają o dobrą przyczepność. Aby przekonać się jak tego typu ogumienie sprawuje się na co dzień, przetestowaliśmy sportowe opony Nokian zLine. Szerokie i niskoprofilowe ogumienie w rozmiarze 245/40ZR18 97 Y XL zostały założone na mocne (350 KM i 450 Nm) i bardzo szybkie (0-100 km/h w 3,8 s) Audi TT z napędem quattro. Co to za opona?
Sprawdź też: Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?
Nie bez powodu właśnie to ogumienie trafiło do prezentowanego na zdjęciach szybkiego Audi. Nokian zLine to opona dostosowana do prędkości sięgających 300 km/h. Na tym ogumieniu przy dynamicznych startach można być pewnym wgryzania się bieżnika w asfalt i bez obaw mknąć przed siebie, robiąc to oczywiście w stosownych do takiej jazdy okolicznościach. Skandynawski producent informuje, że model ten dostosowany jest do wymagających warunków pogodowych, reaguje błyskawicznie na ruchy kierownicy i utrzymuje doskonałe wyczucie drogi. I faktycznie opony te rewelacyjnie zachowują się przy zmiennej aurze pogodowej. Bieżnik nie ma typowej sportowej "choinki" sprawdzającej się najlepiej na suchym, przyczepnym asfalcie. Sposób zastosowanych nacięć bieżnika został tak zaprojektowany, aby opona optymalnie dobrze kleiła się do podłoża i jednocześnie odpowiednio szybko odprowadzała wodę z mokrej nawierzchni. Poruszając się 4-napędowym samochodem o dużej mocy silnika, łatwo było odnieść wrażenie bardzo dobrej trakcji. Wilgotne, a nawet mokre podłoże nie generowało nerwowych zachowań auta. Takie dobre maniery potwierdza Klasa A, jaką Nokian zLine uzyskał "na mokrym" w procesie homologacji. W naszych subiektywnych odczuciach zza kierownicy trudno było mieć jakieś poważne zarzuty do akustyki. Do wnętrza Audi nie przedostawał się żaden irytujący szum, mimo hałaśliwości fabrycznie ocenionej na 72 dB, która wcale nie jest klasową czołówką.