Opony klasy A stanowią najlepszy wybór dla każdego kierowcy, któremu zależy nie tylko na bezpieczeństwie, ale i na zużyciu paliwa. Ogumienie zaliczone do tej kategorii ma najniższy opór toczenia – oznacza to, że zużywa najmniejsze ilości energii, a tym samym paliwa.
Opór toczenia odnosi się do energii zużywanej przez oponę w procesie deformacji, który zachodzi, kiedy opona ma kontakt z nawierzchnią drogi. Opony o niższym oporze toczenia pozwalają oszczędzić więcej energii, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Opór toczenia odpowiada za nawet 20 procent zużycia paliwa w samochodzie – tłumaczy Matti Morri, kierownik Działu Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres.
Oszczędności
Informacja o zużyciu paliwa (oznaczana literami od A do G) jest podawana na etykietach UE umieszczanych na wszystkich oponach. Opony klasy A wykazują najniższy opór toczenia, a opony oznaczone literą G najwyższy. Przed dokonaniem zakupu warto porównać etykiety opon, ponieważ między poszczególnymi modelami mogą występować znaczne różnice w zakresie oporu toczenia.
Zobacz też: Opony do aut typu SUV – marketingowa przynęta czy rzeczywiste korzyści?
Różnica 40% w oporze toczenia może oznaczać średnio 5-6 procent różnicy w poziomie zużycia paliwa. Przykładowo – letnie opony klasy A zapewniają oszczędność paliwa rzędu nawet 0,6 litra na każde 100 kilometrów w porównaniu z oponami, w których opór toczenia zaliczono do klasy G. Jeśli przyjmiemy, że odpowiednie opony pozwalają oszczędzić 0,6l paliwa na 100 kilometrów, a paliwo kosztuje około 4,5 złotych za litr, to w ogólnym rozrachunku, przy przejechaniu 40 tysięcy kilometrów, można uzyskać oszczędność rzędu 240 litrów, czyli około 1080 złotych.
Jak dbać o opony?
Po zamontowaniu opon, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa, należy nauczyć się o nie odpowiednio dbać. Na przykład zamiana opon z przodu na tył i odwrotnie podczas ich wymiany zapewnia ich równomierne zużycie i pozwala uzyskać maksymalnie długi całkowity przebieg danego zestawu opon.
Pisaliśmy o: Mocne i szybkie auta potrzebują opon z wyższej półki
Nie można również zapomnieć o regularnej kontroli ciśnienia. To prawdopodobnie najważniejszy element odpowiedniej konserwacji opon dla każdego kierowcy. Prawidłowe ciśnienie powietrza wpływa bezpośrednio na opór toczenia opon, zmniejszając poziom emisji spalin. Ciśnienie powietrza należy sprawdzać regularnie – mniej więcej raz na trzy tygodnie, a także przed każdą dalszą podróżą, ponieważ ciśnienie w oponach nie utrzymuje się na stabilnym poziomie. Opona napełniona powietrzem o odpowiednim ciśnieniu pozwala zmniejszyć opór toczenia nawet o dziesięć procent.
Kiedy ciśnienie jest zbyt niskie, opona trudniej się toczy, więc samochód zaczyna zużywać więcej paliwa. Aby oszczędzić paliwo, opony należy napełniać powietrzem o ciśnieniu o 0,2 bara wyższym niż zalecane przez producentów samochodów. Ciśnienie należy też zwiększyć, jeżeli samochód jest bardzo obciążony. Podnoszenie poziomu ciśnienia zwiększa również nośność i stabilność opony, a także zmniejsza ilość wytwarzanego ciepła. Wszystkie te wskaźniki wpływają bezpośrednio na trwałość i żywotność opon.