Olej w silniku
Do sprawdzania oleju w silniku służy bagnet. Są na nim zaznaczone miejsca, odpowiadające minimalnej i maksymalnej zawartości miski olejowej.
Samochód musi stać na równym podłożu. Każdy przechył wzdłużny lub boczny auta może być przyczyną nieprawidłowego wskazania na miarce.
Poziom to nie tylko sprawa podłoża. Poziom to również dobrze napompowane opony.
Pomiaru oleju nie należy przeprowadzać zaraz po wyłączeniu silnika - olej nie zdąży spłynąć do miski olejowej. Najlepiej, jeśli poziom oleju sprawdzamy po kilkugodzinnym postoju, na przykład rano, przed rozpoczęciem jazdy.
Przed wyciągnięciem miarki należy się upewnić, czy jest ona włożona do samego końca. Inaczej pokaże wartość zaniżoną. Pomiar poziomu dobrze jest wykonać dwukrotnie, wycierając miarkę do sucha przed kolejnym włożeniem.
Olej w skrzyni automatycznej
Przekładnie automatyczne są coraz bardziej popularne. Na rynku przybywa nie tylko nowych "automatów". Sporą liczbę aut z automatycznymi skrzyniami biegów stanowią już te przywożone z zagranicy. Różnorodność rozwiązań wymaga, aby pomiar oleju w automatycznej przekładni przebiegał zgodnie z wymogami danego producenta. To bardzo ważne dla prawidłowej eksploatacji auta.
Ciśnienie w kołach
Pomiar ciśnienia należy przeprowadzać, gdy opony ostygną po jeździe. Podczas jazdy ogumienie rozgrzewa się, wzrasta ciśnienie powietrza.
Prawidłowy wynik pomiaru ciśnienia zależy również od samego urządzenia (ciśnieniomierza), za pomocą którego się go wykonuje. Wątpliwości może rozwiać pomiar dwukrotny: własnym ręcznym ciśnieniomierzem i tym na stacji benzynowej, na wydzielonym stanowisku do pompowania kół.
Płyn w układzie chłodzenia
W większości aut poziom cieczy obserwujemy przez przezroczyste ścianki zbiornika wyrównawczego chłodnicy. Wzrokowy pomiar ułatwiają widoczne na obudowie znaki określające minimalny i maksymalny stan płynu.
Stan cieczy należy badać na zimnym silniku, najlepiej po kilkugodzinnym postoju. To dlatego, że jeśli silnik zostanie uruchomiony, to w miarę jego nagrzewania następuje wzrost temperatury i ciśnienia w układzie chłodzenia, co powoduje zwiększenie objętości cieczy. Poziom cieczy będzie wyższy, pomiar niedokładny.
Mniejsze znaczenie ma poziome ustawienie samochodu, ponieważ przezroczyste ścianki zbiornika wyrównawczego dają możliwość skorygowania błędu pomiaru wynikającego z nierównego ustawienia auta.