Z policyjnych danych wynika, że W 2011 roku motocykliści uczestniczyli w 2359 wypadkach, w których zginęło 271 kierujących motocyklami oraz 21 ich pasażerów, a 2109 motocyklistów i 330 pasażerów zostało rannych. Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania, bo właśnie tam zdarza się ponad 1/3 wypadków z motocyklami.
Zachowuj bezpieczny odstęp
Kierowcy samochodów narzekają na zagrożenia, jakie powodują na drodze motocykliści, a tymczasem bardzo często to kierowcy samochodów ponoszą winę za zdarzenia z udziałem motocykli – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla – nie standardowych 2, ale nawet 4 sekund. Należy pamiętać, że w razie zderzenia kierowca motocykla jest kilkadziesiąt razy bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierowca auta. Wyjątkowo dużo wypadków zdarza się między godziną 11.00 a 20.00, więc warto w tym czasie jeszcze bardziej zwiększyć czujność, tym bardziej że motocykl jest znacznie mniej widoczny niż inne pojazdy.
Skrzyżowania szczególnie niebezpieczne
Szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania. Trzeba być wyjątkowo uważnym podczas skrętu w lewo – trudno jest ocenić szybkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub też nie wyłączył się automatycznie po skręcie. W wielu maszynach kierunkowskaz nie wydaje odgłosu lub też jadący szybko kierowca może go nie słyszeć, dlatego znacznie łatwiej niż w samochodzie popełnić błąd i sygnalizować inny kierunek ruchu od tego, w stronę którego zmierzamy. Kierunkowskaz może być też po prostu trudno zauważyć, dlatego należy być czujnym na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.
Sygnalizuj manewry i patrz w lusterka
Nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki planujesz wykonać. Sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwych polach, szczególnie przy zmianie pasa. Motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.