Płyn hamulcowy stosowany w układach samochodów ma właściwości higroskopijne, co oznacza że wchłania wodę z otoczenia. Najprostszym testem stanu płynu hamulcowego jest sprawdzenie jego temperatury wrzenia. Wystarczy, że zawartość wody w płynie wyniesie 3%, a temperatura wrzenia mieszaniny obniży się do 90 stopni Celsjusza. Standardowy płyn DOT4 gotuje się od temperatury około 140 stopni C.
Przeczytaj: Jak samemu wykryć usterkę zawieszenia auta - porada
Skąd się bierze woda w układzie hamulcowym?
Woda dostaje się do układu hamulcowego przez mikropory w przewodach hamulcowych. Płyn z zawartością wody nie będzie działał skutecznie, a objawia się to tym, że w skrajnych przypadkach po dociśnięciu pedału hamulca do podłogi, hamulce nie będą w stanie zatrzymać auta. Lekceważenie obecności wody w płynie może też doprowadzić do jej zamarznięcia i zatkania układu hamulcowego. Wtedy hamulce mogą całkowicie przestać działać, a pedał hamulcowy może się zablokować i nie dać się wcisnąć. Oprócz wrażliwości na wysokie i niskie temperatury, woda w układzie hamulcowym może doprowadzić do korodowania metalowych elementów takich jak przewody hamulcowe czy tłoczki w zaciskach. Skorodowany tłoczek może się zablokować i utracić szczelność, co może spowodować wyciek płynu hamulcowego.
Jak sprawdzić czy w płynie hamulcowym jest woda?
Aby sprawdzić, czy w płynie hamulcowym jest woda trzeba skontrolować temperaturę wrzenia płynu. Niestety nie da się tego zrobić bez wizyty w serwisie. We własnym zakresie możemy skontrolować kondycję płynu za pomocą dokładnych oględzin. Zużyty i zawilgocony płyn zmienia swoją barwę z jasnożółtej w brązową.
Zobacz również: Zaskocz zimę i zmień opony. Sprawdź dlaczego warto
Kiedy i jak wymienić płyn w układzie hamulcowym?
Płyn powinno się wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata (lub 60 tys. km). Wymianę powinno się przeprowadzić także w przypadku, gdy zawartość wody w płynie osiągnie 1%. Czasy, gdy można było wymienić płyn hamulcowy samodzielnie, minęły bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach, wyposażonych w system ABS czy ESC, sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana i może wymagać nawet podłączenia testera diagnostycznego. Dopiero wówczas da się całkowicie opróżnić układ ze starego płynu i prawidłowo odpowietrzyć. Poza kondycją płynu trzeba kontrolować również jego poziom i w razie potrzeby uzupełnić.
Jaki płyn hamulcowy wybrać?
Przede wszystkim warto przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Można je znaleźć w instrukcji obsługi lub na korku zbiorniczka płynu. Dziś najczęściej stosowany jest płyn o oznaczeniu DOT4. Ze względu na ogromny wpływ płynu hamulcowego na bezpieczeństwo nie zaleca się mieszania płynów różnych kategorii ze sobą, gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia elastycznych elementów układu hamulcowego.