Nieprawidłowa eksploatacja opon
Uszkodzenia eksploatacyjne opony to najczęściej przerwanie jej ciągłości konstrukcyjnej, co w zasadzie uniemożliwia dalsze stosowanie ogumienia na feldze. Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją. Tutaj przede wszystkim należy wymienić nieprawidłowe ciśnienie w oponie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może ono prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony a nawet do przegrzania konstrukcji.
Uszkodzenia mechaniczne
Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole. - Szczególnie zimą w bieżnik opony mogą łatwo wbić się ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza – mówi Patryk Jasik, ekspert Bridgestone Sales Polska.
Przeczytaj: Wymiana KOŁA w samochodzie: Jak szybko i skutecznie wymienić uszkodzone koło
Opony najczęściej są uszkadzane w trakcie jazdy po nierównej, kamienistej nawierzchnie lub bezdrożach. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zalicza się też nagły nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona do szerokości obręczy, może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie i blokowanie kół znacznie skracają też czas życia opony.
Samodzielne rozpoznanie problemu
Istnieją przesłanki, na podstawie których możemy sami stwierdzić, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy (czyli ściąganie auta na jedną ze stron), mogą świadczyć o uszkodzeniu opony – mówi ekspert od ogumienia. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.
Sprawdź też: Dbaj o CIŚNIENIE OPON! Właściwy poziom ciśnienia w ogumieniu to podstawa
Naprawa opony
Cześć uszkodzeń możliwa jest do regeneracji w wyniku naprawy i wulkanizacji miejsca uszkodzenia. Problemy często są możliwe do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach w wyspecjalizowanym serwisie. Większość przebić do średnicy około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie. - Istnieją jednak rozwiązania, które wspomagają pojazd w przypadku "złapania gumy". Niektórzy producenci wytwarzają opony w technologii Run Flat, umożliwiającej kontynuację jazdy po utracie ciśnienia w kole – dodaje Patryk Jasik. Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość.