.
Zużywające się zawieszenie
Zawieszenie w zestawie z ogumieniem oraz układami kierowniczym i hamulcowym, tworzą złożony konstrukcyjnie zestaw, który powinien być zawsze w pełni sprawny. Jedna zużyta część pozostawiona bez wymiany, wpływa na osłabienie kolejnej. Pozostawianie usterek samym sobie i odkładanie wizyty w serwisie, odbije się później dotkliwie na kieszeni właściciela.
- Kontrole układu zawieszenia powinniśmy przeprowadzić, gdy słyszymy niepokojące odgłosy przy jeździe po nierównościach, lub w czasie pokonywania progów zwalniających. Mogą być to głuche stuki, albo charakterystyczne strzelanie przy skręcaniu kołami, co sugeruje zużycie metalowo-gumowych elementów łączących. Jeśli autem nietypowo buja i odczuwalny jest spadek jakości tłumienia wybojów, oznacza to niesprawne amortyzatory – podpowiada Marcin Zabielski z serwisu Euromaster Inwestgum z Gdyni.
Ważnym układem odpowiedzialnym za poruszanie się pojazdu po drogach jest też układ kierowniczy. - Nazywany jest on układem bezpieczeństwa ruchu, bo jego stan techniczny decyduje o tym, czy ruch taki będzie odbywał się w sposób bezpieczny. Jest on bowiem odpowiedzialny za takie własności jak manewrowość oraz kierowalność, a mówiąc prościej, jak szybko i precyzyjnie ruchy kierownicą wykonywane przez kierowcę w kabinie przekładają się na skręt kół i pracę zawieszenia – wyjaśnia Robert Sochacki z serwisu Euromaster Sochacki z Wrocławia.
Stuki i zgrzyty
Elementy zawieszenia mogą być trapione różnymi problemami. Aby jak najlepiej zdiagnozować usterkę, zazwyczaj lepiej zdać się na wiedzę doświadczonych mechaników, którzy łatwo zdiagnozują przyczyny luzów i innych nieprawidłowości.
- Najczęściej zużywającymi się elementami zawieszenia są: końcówki drążków, łączniki stabilizatorów, sworznie wahacza i tuleje wahacza – wymienia ekspert Euromaster. - Zdiagnozowanie mocno uszkodzonego elementu nie jest trudne dzięki charakterystycznym stukom lub zgrzytom. Takie badanie powinniśmy przeprowadzić najlepiej w profesjonalnym serwisie, gdzie podczas kontroli zawieszenia stosuje się odpowiednie procedury przeglądu całego auta – zaznacza Marcin Zabielski.
Prawidłowa zbieżność kół
Gdy w trakcie jazdy odczuwamy, że samochód zachowuje się nie tak jak powinien, problemem może nie być jednak coś więcej, niż tylko wyeksploatowane amortyzatory lub luzy w konstrukcji zawieszenia. Kiedy na prostym odcinku drogi auto ściąga na bok, na ruchy kierownicą reaguje z ewidentnym opóźnieniem, a pokonywaniu zakrętu towarzyszy groźne poczucie niestabilności, to może być to wyraźny znak, że ma się do czynienia z rozregulowaną geometrią.
- Geometria zawieszenia jest to relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych, co decyduje o stabilności samochodu i jego kierowalności. Dobrze ustawione parametry definiują położenie oraz ruch koła podczas jazdy. Jeśli czujemy, że musimy kręcić kierownicą, aby utrzymać kierunek, powinniśmy odwiedzić stację diagnostyczną właśnie w celu sprawdzenia zbieżności – poleca ekspert Euromaster z Gdyni.
Istotną wskazówką braku zbieżności kół może być też dla właściciela auta nieregularne zużywanie się opon. Widać to po nadmiernie startej wewnętrznej lub zewnętrznej części bieżnika opony. Złe ustawienie kąta pochylenia sworznia zwrotnicy, powoduje złe ustawianie się kół w położeniu „na wprost". Zmniejszona jest też tendencja powracania koła kierownicy do właściwego stanu spoczynkowego.
- Położenie koła w przestrzeni opisywane jest kilkoma podstawowymi parametrami, których pomiar jest związany ze specyficznymi wymaganiami technicznymi. Dokonując pomiaru ustawienia kół powinniśmy posłużyć się metodami diagnostycznymi, które zapewniają „bezinwazyjną" technikę wykonania pomiaru. Badanie powinno być wykonywane w sposób możliwie niezależny od warunków otoczenia, które powinny mieć minimalny wpływ na błąd pomiaru – dodaje Robert Sochacki z Wrocławia.
Usterki zagrażają życiu
Jakie zagrożenia niosą za sobą niesprawne elementy podwozia? Zepsute mechanizmy zawieszenia, połączonego z układem kierowniczym, mogą doprowadzić do wypadku i zagrozić życiu. Przykładowo wybity i nie wymieniony w porę sworzeń może wypaść w trakcie jazdy, a to doprowadzi do przekrzywienia się wahacza i w efekcie nawet do wypadku. Również zużyty amortyzator może być przyczyną nieszczęścia, zwłaszcza w przypadku nagłego hamowania, ponieważ wpłynie na niestabilne zachowanie auta oraz na wydłużenie drogi hamowania. Eksperci Euromaster są zgodni, że wczesne wykrycie uszkodzeń zapobiega zużywaniu się kolejnych elementów zawieszenia. Prawda jest też taka, że oprócz swojego i innych bezpieczeństwa narażamy na szwank również własny portfel, bo większe zaniedbania oznaczają większe wydatki.