Już bowiem przy wyborze opon zimowych zaleca się, aby były one co najwyżej tak samo szerokie jak letnie, a nawet trochę od nich węższe, bo mniejsza szerokość opony zwiększa jej nacisk na podłoże, co na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach ma spore znaczenie. Latem sytuacja jest jednak odwrotna. Szersza opona o niższym profilu daje lepszą przyczepność do nawierzchni i wpływa na bezpieczeństwo.
Zamienniki dobieraj z głową
Zmiana samej szerokości opony w stosunku do tej fabrycznej to tylko jedna z możliwości wyboru rozmiarowego zamiennika ogumienia. Można jeszcze stosować opony o różnym tzw. profilu, czyli stosunku wysokości opony do jej szerokości i innej średnicy osadzenia, inaczej innej średnicy felgi. Kombinacja tych trzech wielkości, nawet przy zachowaniu dwuprocentowej tolerancji dla całkowitej średnicy koła, daje wiele możliwych rozwiązań. W ten sposób dla określonego bazowego rozmiaru opony daje się znaleźć kilka, kilkanaście czy wręcz kilkadziesiąt różnych zamienników. Oczywiście nie każda z tych teoretycznie możliwych do zastosowania opon nadaje się do założenia w danym aucie.
>>> OPONY LETNIE - ceny nowych opon, opinie użytkowników <<<
Na pierwszy plan wychodzą ograniczenia konstrukcyjne. Wnęka koła ma określone rozmiary i na przykład nadmiernie szeroka opona może wychodzić poza jej obrys. Krawędź błotnika, jak i sama opona narażone są wtedy na uszkodzenie w wyniku uginania elementów resorujących. W przypadku kół kierowanych taka opona podczas skrętu może jeszcze dodatkowo niepotrzebnie ocierać się o wewnętrzne powierzchnie nadwozia. Próba zastosowania opony o mniejszej średnicy osadzenia też może się nie powieść, bo we wnętrzu mniejszej felgi będzie zbyt mało miejsca na tarczę hamulcową wraz z jej zaciskiem.
Nisko profil = gorszy komfort
Zdecydowana większość kierowców przy wyborze zamienników decyduje się jednak na zastosowanie opon przeznaczonych na większe tarcze kół o jednocześnie mniejszym profilu. Nie ma co ukrywać - niskoprofilowe opony założone na dużej średnicy felgi wyraźnie poprawiają wygląd auta. Takie gumy lepiej trzymają się drogi pod warunkiem, że jest ona równa, bo jazda w np. w koleinach to nic przyjemnego ani bezpiecznego. Poza tym im niższa opona, tym twardsza. Zmniejsza się przez to komfort podróżowania. Odbija się to także na trwałości połączeń w układzie zawieszenia i kierowniczym.