Opony zimowe dzięki zawartości naturalnej gumy i krzemionki, są bardziej odporne na niskie temperatury od wariantów letnich. Nawet w niskich temperaturach nie stają się sztywne, a dzięki zachowaniu elastyczności, znacznie lepiej sprawdzają się w zimowym okresie. Dobre opony zapewnią nam lepszą przyczepność, a ona z kolei – krótszą drogę hamowania.
Zobacz: Nie czekaj z zimowymi oponami na pierwszy śnieg!
W zimowym ogumieniu duże znaczenie ma także bieżnik. Jest bardziej agresywny niż ten, który spotkamy na oponach letnich. Dzięki temu taka opona może "wgryzać" się w śnieg, a także lepiej odprowadza wodę i błoto pośniegowe. Kolejna kwestia to lamele, czyli cienkie nacięcia na roboczej części bieżnika. Ich obecność zwiększa tarcie między oponą a podłożem, co poprawia przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych.
Śnieżynka i góry
Na oponach zimowych nie warto oszczędzać, ponieważ wysokiej jakości ogumienie może skrócić drogę hamowania na oblodzonej nawierzchni nawet o 20%. Z tego względu warto wybierać atestowane produkty, spełniające ogólnoświatowe normy jakości i bezpieczeństwa. Na boku takich opon znajdziemy tzw. symbol alpejski, czyli obrazek przedstawiający płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. Three-Peak Mountain Snow Flake (bo tak brzmi oficjalna nazwa zimowego symbolu), to gwarancja, że dana opona przeszła odpowiednie testy hamowania oraz właściwości jezdnych na śniegu i mokrej nawierzchni. Symbol ten znajdziemy też na oponach całorocznych.
Jak wybrać?
Podejmując decyzję o zakupie nowego kompletu opon zimowych, w pierwszej chwili możemy być przytłoczeni ilością ofert. Rodzajów i firm jest na rynku tak dużo, że trudno się na coś zdecydować.
Zobacz poradnik: Co zrobić ze starymi oponami?
"W Polsce większość kierowców wybiera opony sezonowe, projektowane z uwzględnieniem wymagań charakterystycznych dla danych warunków atmosferycznych. Jeśli decydujemy się na użytkowanie opony całorocznej warto sprawdzić czy model posiada z boku oznaczenie 3PMSF, potwierdzające spełnienie najwyższych wymagań bezpiecznej jazdy zimą" mówi Artur Posłuszny z firmy Yokohama.
Przy wyborze zimówek warto uważnie przestudiować ich etykietę. Zawarte tam dane dostarczą nam informacji o przyczepności na mokrej nawierzchni, oporach toczenia i poziomie hałasu. To właśnie pierwsza wartość powinna być dla nas jak najbardziej istotna, a jej wskaźnik możliwie najwyższy. Znaczenie powinien też mieć dla nas indeks prędkości. Jeśli często jeździmy w trasie i poruszamy się z dużymi prędkościami, warto wybrać oponę o odpowiednio wysokim parametrze.
Pamiętajmy, że minimalna głębokość bieżnika w zimowych oponach wynosi 4 mm. Jeśli nie planujemy zakupu nowego kompletu, dobrze jest obejrzeć swoje zimówki przed ich założeniem. Sprawdźmy czy w szczelinach między bieżnikiem nie widać drobnych pęknięć (oznacza to, że opona sparciała ze starości), czy nie jest nierównomiernie wytarta, ani nie ma na niej żadnych wybrzuszeń. Jeśli wszystko z oponami jest w porządku, warto założyć je jak najszybciej, a nie dopiero gdy spadnie śnieg.