Nie ma co ukrywać – przy wyborze najpopularniejszych modeli na naszym rynku z roczników 2004-2009 zapłacimy tylko i wyłącznie większy podatek niż obecnie. Kuriozalnie okazuje się, że przy wyborze aut różniących się klasą (np. Volkswagen Passat i Renault Scenic), wyposażeniem i nadwoziem, podchodzą one jednocześnie pod tę samą stawkę akcyzy, co podniesie znacznie ceny obecnie tańszych samochodów.
Sprawdź też: Nowe stawki akcyzy 2017 – TABELA
Do analizy zebraliśmy 10 najpopularniejszych aut na rynku wtórnym z najczęściej wybieranymi jednostkami napędowymi. I tak Polacy szukają zazwyczaj Audi A4 (generacja B6 z roku 2003 z silnikiem 1.9 TDI), zaraz za nim plasuje się Volkswagen Golf (IV z 2002 roku z silnikiem 1.4) a podium zamyka Volkswagen Passat (B6, rocznik 2007 z silnikiem 2.0). Kolejne miejsca to Opel Astra (H, rocznik 2007 z dieslem 1.9), BMW 3 (E46, 2004 z silnikiem 2.0) oraz kolejny Opel – Zafira (2006, 1.8 benzyna). Tuż za nim minivan z Francji – Renault Scenic (2006, 1.9 dCi) oraz Ford Focus (2008, 1.6 diesel). Dziesiątkę zamykają dwa Audi: A3 (2008 rok, 1.9 TDI) oraz A6 (2006, trzylitrowy diesel). W przypadku Audi A6 sprawa akcyzy prezentuje się wyjątkowo ciekawie.
Przedstawiamy w tabeli, jak prezentują się stawki akcyzy obecnie oraz ile zapłacimy w przypadku wejścia nowych przepisów.
.
Model |
Rok produkcji | Średnia cena | Akcyza obecnie | Akcyza wg. nowych przepisów |
Audi A4 | 2003 | 20000 zł | 620 zł | 2481 zł |
VW Golf | 2002 | 8600 zł | 267 zł | 1476 zł |
VW Passat | 2007 | 30000 zł | 930 zł | 2067 zł |
Opel Astra | 2007 | 15000 zł | 465 zł | 2067 zł |
BMW 3 E46 | 2004 | 17000 zł | 527 zł | 2481 zł |
Opel Zafira | 2006 | 20000 zł | 620 zł | 2067 zł |
Renault Scenic | 2006 | 12000 zł | 372 zł | 2067 zł |
Ford Focus | 2008 | 18000 zł | 558 zł | 2067 zł |
Audi A3 | 2008 | 30000 zł | 930 zł | 2067 zł |
Audi A6 | 2006 | 30000 zł | 5580 zł | 5388 zł |
Warto zwrócić uwagę na Audi A6 - według nowych przepisów akcyza spadnie, jednak przy zakupie auta starszego o dwa lata (czyli tańszego), akcyza wzrasta do 6466 złotych, co czyni cały zakup po prostu nieopłacalnym.
Wnioski są proste: zapłacimy więcej za samochody używane. Wbrew oczekiwaniom rządu wpływy z akcyzy nie wzrosną, nie uda się też "odmłodzić" parku samochodowego. Większe ceny samochodów używanych po prostu sprawią, że mniej osób będzie szukać kolejnego auta, naprawiając starsze pojazdy "po kosztach". Zmniejszy się liczba transakcji.
Przeczytaj również: Nowa akcyza na samochody 2017: stracą biedni, zyskają bogaci. Które auta zdrożeją?
Oczywiście przy zakupie aut klasycznych, których cena ciągle rośnie, sytuacja ma się zupełnie inaczej. Czym droższe auto, tym większe zyski na nowych przepisach. Do naszego porównania wybraliśmy pierwszą generację Mazdy MX-5 (tani roadster idealny na rozpoczęcie przygody bez dachu), Mercedesa S600 Coupe C140, Porsche 911 993 (ceny rosną w zastraszającym tempie) oraz zupełnie ekstremalny przykład, Lamborghini LM002 za ponad milion złotych.
.
Model | Rok produkcji | Cena | Akcyza obecnie | Akcyza wg. nowych przepisów |
Mazda MX-5 | 1998 | 16000 zł | 469 zł | 2481 zł |
Mercedes S600 Coupe | 1993 | 79000 zł | 14694 zł | 18664 zł |
Porsche 911 993 | 1995 | 210000 zł | 39060 zł | 12656 zł |
Lamborghini LM002 | 1988 | 1100000 zł | 204600 zł | 18664 zł |
Widać więc idealnie, że nowe przepisy będą bardziej na rękę osobom zamożnym, szukającym auta luksusowego.