Planowane wprowadzenie nowych stawek akcyzy to wyjątkowo elektryzujący temat. Przypomnijmy – obecnie przy rejestracji samochodu w Polsce trzeba opłacić dodatkowo akcyzę, która naliczania jest w zależności od pojemności skokowej silnika. Na pojazdy z jednostkami mniejszymi niż 2 litry obliczana jest stawka w wysokości 3,1% wartości auta. W przypadku większego motoru – aż 18,6%. To często powodowało obniżanie wyceny auta, a co za tym idzie – mniejsze wpływy do budżetu.
Sprawdź też: Jak zapłacić mniejszą akcyzę za auto? Obniżenie stawki będzie możliwe! Pomoże współczynnik zużycia pojazdu
Pierwsze pomysły obniżenia stawki 18,6% spotkały się z niezadowoleniem Ministerstwa Finansów. Pojawił się więc pomysł aby naliczać podatek według rocznika auta i jego pojemności. To spowodowało, że faworyzowane były samochody nowe i luksusowe, a zakup starszych pojazdów i przede wszystkim tych z silnikami o dużej pojemności robił się nieopłacalny. Najmniejsza proponowana stawka (auto nowe z silnikiem mniejszym niż 1.2 litra) wynosiła 424 zł. Największa stawka natomiast była obliczona na ponad 18 tys. zł (auta powyżej 12 lat z silnikiem większym niż 4 litry). To spowodowało gigantyczną debatę i falę społecznego niezadowolenia!
.
Nowe rozwiązanie naliczania akcyzy na auta
Ministerstwo Finansów zaproponowało nowe rozwiązanie, które we wtorek 29 listopada podczas posiedzenia przyjęły komisje: budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i komisja ustawodawcza. Chodzi o sposób naliczania akcyzy, który teraz ma opierać się na jasnych i niepodważalnych wskaźnikach: wieku samochodu oraz pojemności silnika z uwzględnieniem normy emisji spalin.
Sprawdź ile zapłacisz za auto: Nowa akcyza 2017. Cena auta przestanie mieć znaczenie! Będzie wysoki wzrost podatku od starszych aut!
Akcyza ma być naliczana według kryterium, tak zwanego wskaźnika deprecjacji (wzór naliczania poniżej). Współczynniki deprecjacji do stawek podatku akcyzowego pozwalają obliczyć akcyzę, z uwzględnieniem spadku wartości pojazdu z upływem czasu. To oznacza, że współczynnik deprecjacji wzrasta wraz ze wzrostem upływu czasu liczonego w miesiącach od pierwszej rejestracji auta.
.
Wzór wyliczenia nowej akcyzy na auta
A = B x (1 – D)A - wysokość akcyzy |
.
Tabela deprecjacji
Czas liczony od pierwszej rejestracji w miesiącach
|
Deprecjacja (D)
|
2 i poniżej |
0,03 |
od 3 do 4 |
0,08 |
od 5 do 6 |
0,12 |
od 7 do 12 |
0,18 |
od 13 do 24 |
0,25 |
od 25 do 36 |
0,35 |
od 37 do 48 |
0,45 |
od 49 do 60 |
0,55 |
od 61 do 72 |
0,60 |
od 73 do 84 |
0,65 |
od 85 do 96 |
0,70 |
od 97 do 108 |
0,75 |
od 109 do 120 |
0,78 |
od 121 do 132 |
0,82 |
od 133 do 144 |
0,84 |
od 145 do 156 |
0,86 |
od 157 do 168 |
0,88 |
169 i powyżej |
0,90 |
.
Proponowane stawki bazowe podatku akcyzowego
Pojemność silnika [cm3] |
Rok produkcji samochodu (Norma emisji spalin)
|
|||
Od 2016
(EURO 6)
|
2010 - 2015
(EURO 5)
|
2005 - 2009
(EURO 4)
|
2004 i starsze
(EURO 3 i starsze)
|
|
poniżej 1199 | 1 000 |
2 000 |
2 300 |
3 500 |
1200-1499 | 1 500 |
2 400 |
2 550 |
8 000 |
1500-1999 | 1 950 |
3 120 |
3 320 |
10 000 |
2000-2499 | 9 000 |
18 000 |
20 700 |
29 000 |
2500-2999 | 14 000 |
25 000 |
32 000 |
40 000 |
3000-3499 | 20 000 |
36 000 |
46 000 |
57 000 |
3500-3999 | 27 000 |
42 000 |
62 000 |
76 000 |
4000 i powyżej | 35 000 |
55 000 |
80 000 |
98 000 |
.
Co z tego wynika
Gorsza emisja spalin to wyższa akcyza
Im gorsza norma spalin euro (parametr środowiskowy w zakresie emisji spalin), tym przypisana stawka opodatkowania będzie wyższa. Dodatkowo stawka wzrasta wraz z pojemnością silnika.
Spadek wartości auta oznacza spadek obciążenia podatkowego
Im większy spadek wartości auta, tym niższe będzie faktyczne obciążenie podatkowe. Oznacza to, że podatek od starszych i mniej wartościowych samochodów, może być niższy, jak wynika to ze stawek przypisanych do danej normy i pojemności silnika.
Niższa akcyza na stare auto
Jeśli mamy dwa takie same auta o takiej samej pojemności i normie emisji spalin, to starszy samochód będzie objęty niższym podatkiem.
Auta do 11 lat z akcyzą podobną do obecnej
Nowy model opodatkowania dla aut o małych i średnich pojemnościach (poniżej 2000 cm3), które spełniają wymogi normy euro 6, 5 i 4 (samochody wyprodukowane najpóźniej w 2005 r.), po zastosowaniu deprecjacji, będą obciążenie akcyzą porównywalną do opodatkowania płaconego na aktualnych zasadach.
Auta powyżej 12 lat z wyższą akcyzą
W przypadku samochodów starszych niż 12 lat, spełniających wymogi normy euro 3 lub niższe, stawki akcyzy wzrosną. Im wyższa pojemność silnika, tym akcyza będzie wyższa, a stawki będą wyższe od tych panujących obecnie.
Nowe auta z dużymi silnikami tańsze
Nowe drogie auta o dużych pojemnościach silnika (pow. 4000 cm3, ale także z kategorii pomiędzy 3500 cm3 a 3999 cm3) będą objęte niższą stawką opodatkowania, co oznacza, że zakup aut luksusowych z dużymi jednostkami napędowymi będzie korzystniejszy niż do tej pory.
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku
/źródło wideo: x-news/