Etykiety opon zostały zmodernizowane w całej Unii Europejskiej. Nowe etykiety są wymagane w przypadku opon wyprodukowanych po kwietniu 2021 r., dlatego zaczną się pojawiać stopniowo na oponach trafiających do sprzedaży. Do tej pory na etykietach, które zostały wprowadzone w 2012 roku, obecne były informacje o oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni, a także zewnętrznym hałasie toczenia. Co przynosi aktualizacja przepisów? Teraz dane na etykiecie muszą mieć też informacje obejmujące przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto zaktualizowana została dotychczasowa skala, a do etykiety dodano kod QR. Wymaganie to nie dotyczy tylko opon zimowych z kolcami. Europa to pierwszy region na świecie, w którym wprowadzono wymóg stosowania piktogramu przyczepności opon na lodzie.
Dowiedz się: Całoroczna opona może być dobrym wyborem, ale nie każda jest warta zakupu
Nowe etykiety mają pomagać kupującym w porównywaniu różnych opon oraz skłaniać do zakupu bezpieczniejszych i bardziej ekologicznych produktów. Aktualny pozostaje też pierwotny cel etykiet — redukcja emisji dwutlenku węgla. Etykiety były dotychczas wymagane w przypadku opon do samochodów osobowych, SUV-ów oraz samochodów dostawczych. Teraz, po zmianach, które wejdą życie na początku maja, nowy system etykietowania dotyczyć będzie także opon do samochodów ciężarowych i autobusów (w przypadku takich opon bez piktogramu przyczepności na lodzie). W tym segmencie oznakowania opon były dotychczas używane tylko w materiałach marketingowych. W opracowaniu nowych etykiet uczestniczył Nokian Tyres - pionier w segmencie opon zimowych.
Nowym elementem etykiety jest kod QR, który prowadzi do obszernej bazy danych o wszystkich oponach dostępnych na rynku europejskim. Informacje o produktach są ustandaryzowane, co umożliwia łatwe porównanie opon. W przyszłości etykiety opon będą nadal uzupełniane o nowe elementy, takie jak wskaźniki zużycia ściernego oraz przebiegu w okresie eksploatacji opony na drogach. Decyzja została już podjęta, ale zatwierdzenie metod testowych potrwa jeszcze lata
— m mówi Jarmo Sunnari, menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres.