System eCall zostanie oparty o telefon alarmowy 112. W momencie wypadku aplikacja sama poinformuje służby ratownicze zbierając dokładne dane o lokalizacji – nawet w przypadku, kiedy podróżujący będą nieprzytomni. Sam system eCall ma być kompatybilnym z nawigacją satelitarną Galileo i EGNOS, ale ma być możliwość kalibracji chociażby z GPS-em. eCall ma zostać wyposażony w funkcję ręcznego wybrania numeru 112 z uniemożliwieniem przypadkowego zgłoszenia. Obowiązek montażu elektronicznego powiadamiania zacznie obowiązywać od 31 marca 2018 roku.
Nie przegap: Poduszki powietrzne w aucie: jak działa airbag, dlaczego podnosi bezpieczeństwo
Część producentów samochodów podobne systemy zaczęła już wprowadzać niezależnie od działania Unii Europejskiej. Różnica polega na oparciu produktu o własny call center, które w momencie otrzymania powiadomienia o wypadku próbuje skontaktować się z właścicielem samochodu, a kiedy to nie skutkuje wzywa służby medyczne na miejsce zdarzenia. eCall ma działać oddzielnie, a systemy powiadamiania ratowników nie mogą mieć wpływu na działanie europejskich urządzeń.
Komisja szacuje koszt montażu takiego systemu w samochodzie na około 100 Euro.