Wymogi Unii Europejskiej wobec producentów samochodów, będą od 2018 roku obejmowały system eCall. Działanie tego urządzenia opiera się na numerze alarmowym 112. Gdy dojdzie do niebezpiecznego zdarzenia drogowego, o wypadku automatycznie jest informowane najbliższe centrum ratownictwa. Ratownik dzięki systemowi opartemu o GPS, otrzymuje dokładne dane o lokalizacji, komunikat na temat marki i modelu auta, aktywacji systemów bezpieczeństwa, czy rodzaju paliwa jakim pojazd jest zasilany. System ma być w pełni automatyczny i działać nawet kiedy podróżni pojazdem są nieprzytomni.
.
Tak działa Opel OnStar
Producenci szykując się do wprowadzenia systemu eCall, rozszerzają go przy okazji o własne funkcjonalności. Przykładowo Opel OnStar to nie tylko system SOS, ale też łączność pokładowa i usługa osobistego opiekuna kierowcy przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Asystent rozpoznaje język ustawiony w menu samochodu i komunikuje się w języku ojczystym. Centrum konsultantów położone jest w Luton (Anglia). Podstawową zasadą działania systemu Opel OnStar jest łączność abonenta z żywym człowiekiem.
Przeczytaj: TEST nowy Opel Astra K: wyczekiwana kuracja odchudzająca
Obsługa OnStar odbywa się za pomocą niewielkiej konsoli z trzema przyciskami, umieszczonej w pobliżu lusterka wstecznego nad przednią szybą. Niebieski przycisk Service zapewnia dostęp do usług związanych z diagnostyką pojazdu i pobieraniem wskazówek dojazdu do punktu docelowego. Abonent poszukujący określonego miejsca, takiego jak restauracja czy najbliższa stacja benzynowa, może skorzystać z tego przycisku, aby skontaktować się z doradcą Opel OnStar, który następnie prześle wskazówki dojazdu wprost do pokładowego systemu nawigacji. W razie awarii pojazdu doradca wezwie pomoc drogową.
Po naciśnięciu czerwonego przycisku SOS można wezwać pomoc, gdy uczestniczyło się w wypadku, bądź było się jego świadkiem. System OnStar działa także wtedy, gdy użytkownik nie jest w stanie sam wezwać służb ratunkowych. Przykładowo otwarcie poduszki powietrznej powoduje wysłanie wiadomości alarmowej. Po otrzymaniu takiej wiadomości doradca kontaktuje się z pojazdem, w celu ustalenia, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia wysłane zostają automatycznie służby ratunkowe, w oparciu o dane lokalizacji pojazdu.
Sprawdź też: System eCall będzie obowiązkowy od 2018 roku
Przycisk Privacy służy do maskowania lokalizacji pojazdu, który staje się wówczas niewidoczny dla systemu Opel OnStar. Tyb maskowania lokalizacji automatycznie dezaktywuje się w przypadku otwarcia poduszki powietrznej.
.
W tych krajach jest aktywny OnStar
OnStar powstał 19 lat temu w USA. Dziś w oparciu o zaawansowane technologie z systemu OnStar korzysta ponad 7 milionów abonentów w Ameryce Północnej, Chinach i Meksyku. Teraz usługa ta zaczyna obejmować 13 krajów europejskich: Austrię, Belgię, Francję, Niemczy, Irlandię, Włochy, Luksemburg, Holandię, Polskę, Portugalię, Hiszpanię, Szwajcarię oraz Wielką Brytanię. W później czasie zasięg obejmie dodatkowo kolejne rynki europejskie.
.
Zdalne diagnozowanie auta
Abonent systemu OnStar może pobrać aplikację MyOpel na smartfona. Umożliwia ona kontaktowanie się przez telefon z centrum OnStar z dowolnego miejsca. Gdy pojazd zostanie skradziony można go zlokalizować przez smartfona. W razie potrzeby, gdy auto jest zaparkowane, dostępna jest funkcja zdalnego zablokowania zapłonu. Aplikacja pozwala też sprawdzić takie dane pojazdu, jak czas do następnej wymiany oleju, ciśnienie w oponach, czy sterować centralnym zamkiem.