Do tej pory za sprowadzenie pojazdu z zagranicy trzeba było uiścić opłatę recyklingową w kwocie 500 zł. W październiku 2014 roku Polska została pozwana przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości w związku z niekorzystnymi przepisami. Pozew spowodował przygotowanie nowych przepisów. Przede wszystkim zniesiona została opłata recyklingowa, a na dilerów samochodów i właścicieli komisów nałożono nowe obowiązki.
Każdy producent i importer, który rocznie na rynek wprowadza ponad 1000 samochodów, zwłaszcza nowych, musi zapewnić funkcjonowanie co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania zużytych pojazdów w każdym województwie. Oznacza to w praktyce minimum 48 punktów w całym kraju.
Przeczytaj też: Zakaz własnoręcznych napraw i modyfikacji samochodów! Tego chcą producenci aut
W przypadku producentów lub importerów, którzy wprowadzają na rynek mniej niż 1000 pojazdów rocznie, muszą oni zapewnić sieć składającą się z minimum 3 stacji lub punktów zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, w różnych miejscowościach.
Nowelizacja ustawy trafi teraz do Senatu, a później do prezydenta.