Nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2016 roku i będą dotyczyły opłaty recyklingowej, a na dealerów i właścicieli komisów samochodowych nałożone zostaną nowe obowiązki. Wszystko jest efektem pozwu, jaki w październiku 2014 roku, Komisja Europejska złożyła do Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Polsce. W pozwie były zawarte wątpliwości do organizacji wycofywania zużytych pojazdów i recyklingu.
W efekcie nowelizacji, zmiany w przepisach związanych ze sprowadzaniem pojazdów odczują najbardziej sprowadzający, dealerzy i właściciele komisów samochodowych oraz prowadzący stacje demontażu pojazdów. Ci pierwsi zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł, którą uiszcza się przy sprowadzeniu auta z zagranicy.
Przeczytaj też: Poradnik: Jak zarejestrować "anglika" w Polsce!
Wprowadzający na rynek ponad 1000 egzemplarzy rocznie, będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych województwach. Oznacza to, że każdy dealer lub komis samochodowy, który wprowadza na rynek ponad 1000 samochodów w ciągu roku musi zapewnić funkcjonowanie minimum 48 stacji w kraju.
W kwestii przedsiębiorstw wprowadzających nie więcej niż 1000 samochodów, nowe przepisy nakładają na nie obowiązek utworzenia sieci składającej się z minimum trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.
Zmiany również dotkną właścicieli takich stacji i punktów. Nie będą mogli oni pobierać opłat od właścicieli pojazdów ściągniętych z kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W przepisach pojawiły się jednak zapisy przypadków, w których pobranie opłaty będzie możliwe. Sami właściciele stacji krytykują nowe przepisy, jako bardzo wyśrubowane.
Jeszcze raz przypominamy - nowe przepisy dotyczące recyklingu pojazdów wejdą w życie 1 stycznia 2016 roku.