Co prawda nasze autostrady są w czołówce najdroższych w Europie, to zaletą jest fakt, że są stosunkowo nowe. Na ten moment przemieszczanie się autostradami po Polsce jest niesamowicie wygodne. Asfalt ciągnie się kilometrami, widoki są piękne, a czas leci szybko. Żeby nie było zbyt kolorowo, to za te najlepsze odcinki musimy trochę zapłacić. Zobaczcie, na jakich zasadach pobierane są od nas opłaty.
System otwarty
System otwarty obowiązuje na ustawionych wzdłuż jezdni bramkach na płatnych autostradach. Minusem tego rozwiązania są korki, które podczas najcieplejszych tygodni potrafią ciągnąć się kilometrami. Dla kierowców to niewygodne, ale jest to najtańsza forma płatnych autostrad. Wszystkie koszta sprowadzają się tylko do postawienia i utrzymania bramek wyłącznie na danym odcinku.
System zamknięty
System zamknięty charakteryzuje się tym, że wjeżdżając na autostradę, pobieramy bilet i płacimy dopiero w momencie, kiedy chcemy z niej zjechać. W takim wypadku pobierana opłata jest uzależniona od trasy, jaką przebyliśmy i kategorii pojazdu, jakim jedziemy. Utrzymaniu podlega znacznie więcej punktów poboru opłat, przez co takie autostrady są droższe. Zaletą jest fakt, że ciężej o zatory drogowe.
Wszystko co musisz wiedzieć
Ceny na autostradach w Polsce są uzależnione od takich czynników jak rodzaj pojazdu oraz długość przejechanego odcinka, a czasami dwóch na raz. Na każdej z autostrad możemy się spodziewać innego taryfikatora. Rzućcie okiem na stawki kolejno wymienionych A1, A2 i A4:
Autostrada A1 - Cena za skorzystanie z autostrady jest uzależniona od rodzaju pojazdu oraz długości przejechanego przez nas odcinka.
Kategoria | Stawka za 1 kilometr (netto) | Typ pojazdu |
1 | 0,16 zł | Motocykle lub pojazdy o dwóch osiach bez naczepy. |
2 | 0,38 zł | Pojazdy o dwóch osiach z przyczepą oraz pojazdy o dwóch osiach z kołem bliźniaczym. |
3 | 0,38zł | Pojazdy o trzech osiach bez przyczepy oraz pojazdy o dwóch osiach z kołem bliźniaczym i przyczepą. |
4 | 0,38zł | Pojazdy o trzech osiach z przyczepą, pojazdy o więcej niż trzech osiach z przyczepą lub bez niej. |
5 | 1,6 zł | Inne pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone przepisami. |
Autostrada A2 - W przypadku tej autostrady opłaty za przejazd są troszkę bardziej pogmatwane. Cena waha się w zależności od odcinka, którym chcemy się poruszać.
Kategoria | Odcinek Świecko - Nowy Tomyśl (za 1 kilometr) | Odcinek Nowy Tomyśl - Konin (za 1 kilometr) | Typy pojazdów |
1 | 0,2 zł | 0,4 zł | Motocykle lub pojazdy o dwóch osiach bez naczepy. |
2 | 0,46zł | 0,58zł | Pojazdy o dwóch osiach z przyczepą oraz pojazdy o dwóch osiach z kołem bliźniaczym. |
3 | 0,46zł | 0,88zł | Pojazdy o trzech osiach bez przyczepy oraz pojazdy o dwóch osiach z kołem bliźniaczym i przyczepą. |
4 | 0,46zł | 1,36zł | Pojazdy o trzech osiach z przyczepą, pojazdy o więcej niż trzech osiach z przyczepą lub bez niej. |
5 | 0,46zł | 4zł | Inne pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone przepisami. |
Autostrada A4 - Wjeżdżając na autostradę A4, płacimy tylko i wyłącznie za sam przejazd. Cena jest zależna jedynie od typu pojazdu.
Typ pojazdu | Stawka |
Motocykle lub pojazdy o dwóch osiach bez naczepy. | 5 zł |
Pojazdy o dwóch osiach. | 10 zł |
Pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze, i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami. |
18 zł |
Pojazdy samochodowe o trzech osiach, pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami. |
18 zł |
Pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami. |
30 zł |
Pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym. |
30 zł |
Dalsze plany
Do 2025 r. w Polsce ma powstać blisko 3,3 tys. kilometrów dróg - około 252 km autostradowych i 2641 km ekspresowych. Pozostałe 370 km asfaltu zostanie wykorzystane do przedłużenia 35 obwodnic. Miejmy nadzieję, że planowany rozwój zostanie ukończony na czas, a kierowcy będą mogli swobodnie pokonywać kolejne kilometry.