Opony

i

Autor: Pixabay Opony

bezpieczeństwo

Opony wielosezonowe. Czy warto je kupić? Ekspert wprost

2024-11-16 11:57

Opony wielosezonowe wciąż wywołują wśród kierowców wiele dyskusji. "Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego" - to główny "argument" przeciwników takich opon. Mimo to sprzedaż wielosezonówek w ostatnich latach rośnie i oferuje je wielu topowych producentów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że nie są to opony dla wszystkich, wiele zależy choćby od stylu jazdy i pojazdu.

Spis treści

  1. Opony wielosezonowe czy zimowe?
  2. Opony całoroczne - do jakich samochodów?
  3. Najlepsze opony wielosezonowe. Wyniki testów ADAC
  4. Ile kosztują opony całoroczne?
  5. Czy wymiana opon jest obowiązkowa? Co mówią polskie przepisy?

Opony wielosezonowe czy zimowe?

- Opony wielosezonowe stały się w ostatnich latach niesamowicie popularne, sprzedaż rośnie z każdym rokiem. Aktualnie ok. 20 proc. całej sprzedaży stanowią opony całoroczne - przyznał w rozmowie z eska.pl Ireneusz Stępień, dyrektor Biura Obsługi Klientów Oponeo.

Opony całoroczne wciąż są postrzegane przez wielu kierowców czy wulkanizatorów jako gorsza alternatywa dla zimówek i opon letnich, żelaznym argumentem są słowa, że "jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Innego zdania jest Ireneusz Stępień: - W związku z dużym zainteresowaniem ze strony klientów producenci zaczęli inwestować w te opony, tzn. ulepszać je. To nie jest już tylko zimowa opona z łatką opony całorocznej. To są coraz lepsze opony.

Ekspert jednocześnie zaznaczył, że nie są to opony dla wszystkich. - Najważniejsze, żeby każdy kierowca odpowiedział sobie na pytanie, czy to są opony dla niego – ile rocznie pokonuje kilometrów, dokąd jeździ, a przede wszystkim, jaki ma styl jazdy – jakim jest kierowcą. Czy jeździ dynamicznie, czy raczej spokojnie. Przy dynamicznej jeździe opona całoroczna w lecie nie będzie się sprawdzała. To opona do mniejszych przebiegów, do samochodów o mniejszej mocy - wyjaśnił.

Wielu kierowców, decydując się na opony całoroczne, jest przekonanych, że przez kilka lat nie będą musieli korzystać z wulkanizacji. - To nie jest tak, że po założeniu opon całorocznych ma się problem z głowy. Mimo wszystko należy odwiedzać serwis i przeważać te opony czy rotować przód – tył - podsumował Ireneusz Stępień.

Opony całoroczne - do jakich samochodów?

Podsumowując, opony całoroczne są dobrym wyborem dla kierowców, którzy:

  • Poruszają się samochodem głównie w mieście;
  • Pokonują rocznie tylko kilka tysięcy kilometrów;
  • Mają spokojny styl jazdy;
  • Nie chcą wydawać pieniędzy na dwa rodzaje opon i dwukrotną wymianę ogumienia w ciągu roku;
  • Nie mają gdzie przechowywać opon.

Najlepsze opony wielosezonowe. Wyniki testów ADAC

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test opon całorocznych (16 aktualnych modeli w rozmiarze 205/55 R 16). Zwycięzcą testu została firma Goodyear. Vector 4Seasons Gen-3 była pierwszą oponą całoroczną, która kiedykolwiek uzyskała ocenę "dobrą". Najlepsze opony wielosezonowe w teście ADAC:

  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
  • Pirelli Cinturato Całoroczne SF2
  • Hankook Kinergy 4S
  • Michelin CrossClimate 2
  • Kumho Solus 4S HA32+ Vredestein Quatrac,Falken EuroAll Season AS210

Ile kosztują opony całoroczne?

Ceny opon wielosezonowych, podobnie jak letnich i zimowych, wahają się od ok. 200 do nawet ponad 800 złotych za sztukę.

Czy wymiana opon jest obowiązkowa? Co mówią polskie przepisy?

W Polsce nie ma przepisów, które regulują kwestię wymiany opon na zimowe czy letnie, tzn. nie można dostać mandatu za jazdę np. na letnich oponach w zimie (ale policja może ukarać kierowcę za zły stan opon, np. zużyty bieżnik). Z badań wynika, że ponad 80 proc. kierowców wymienia opony.

Quiz motoryzacyjny. Rozpoznaj markę samochodu po krótkim opisie

Pytanie 1 z 10
Na początek coś prostego: 4 koła w logo to:
Przebił opony w 40 autach w Krakowie. Policja prosi o pomoc w identyfikacji
Polska za kółkiem
Jak jeżdżą polscy kierowcy? Krzyczą, wyzywają. Są szybcy – mówią rozmówcy Dariusza Brombosza. Policja prezentuje statystyki, które optymistyczne nie są, mimo zaostrzenia kar i wysokich mandatów. Posłuchajcie kolejnego odcinka audio reportażu w cyklu "Polska na ucho".
Dariusz Brombosz, Michał Poklękowski
Polska na ucho || Dariusz Brombosz, Michał Poklękowski