Mimo szeroko rozpowszechnianych informacji mówiących o tym, że charakterystyka opon zimowych w wyższych temperaturach nie jest odpowiednia, zaskakująco wielu kierowców nie zadaje sobie trudu, aby w odpowiednim czasie wrócić do opon letnich.
Przewaga opony letniej nad zimową
Dzięki odpowiedniemu składowi mieszanki i wzorowi bieżnika, opony zimowe pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, zapewniając dobrą trakcję i przyczepność na suchej i mokrej, a nawet oblodzonej, nawierzchni. Kiedy jednak temperatura rośnie, opony zimowe tracą swoje zalety, przyczepność spada, a zużycie bieżnika przyspiesza.
Sprawdź: Aby sprawnie wymienić opony, warto wcześniej się umówić
Z kolei twardsza mieszanka w oponach letnich nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i zużycie paliwa.
Opona na mokrej i suchej nawierzchni
Testy Bridgestone wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. – w zależności warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30°C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych. W określonych warunkach może to oznaczać nawet dwie długości samochodu.
Tak wygląda jazda na oponach letnich i zimowych:
.
Hamowanie na suchej nawierzchni:
.
.
Hamowanie na mokrej nawierzchni:
.
Ciśnienie i głębokość bieżnika
Oprócz sezonowej zmiany ogumienia, należy także zwrócić uwagę na jego stan i odpowiednio dbać o opony. Ze względów bezpieczeństwa, które zależy w szczególności od właściwości jezdnych i skutecznego hamowania, warto regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika. Wartości ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej.
Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.
Pamiętajmy - aby jeździć bezpiecznie należy wrócić do opon letnich, gdy tylko zima ustąpi, pamiętając o regularnym sprawdzaniu ciśnienia i głębokości bieżnika.